بازسازی اعصاب آسیب‌دیده با روشی نوین

0
96

پژوهشگران “دانشگاه پیتسبرگ”(University of Pittsburgh) آمریکا با استفاده از “راهنمای زیست‌فروپاش”(Biodegradable Guide) اعصاب آسیب دیده را مجددا بازسازی کرده‌اند.

بیش از ۲۰ میلیون آمریکایی از آسیب عصبی رنج می‌برند که منجر به ناتوانی‌هایی از جمله ناتوانی در راه رفتن می‌شود.

سلول‌های بنیادی و اهدای اعصاب امروزه به عنوان مواردی برای جایگزینی اعصاب آسیب دیده مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما این عمل فقط باعث بازگشت عملکرد برخی از اندام‌های آنها می‌شود.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبرگ در تلاش بودند تا آن را تغییر دهند و یک راهنمای عصبی ایجاد کرده‌اند که ۸۰ درصد کنترل حرکتی را در شست انگشتان چهار میمون برگردانده‌ است.

این مطالعه به رهبری “کیسی مارا”(Kacey Marra)، استاد جراحی پلاستیک دانشگاه پیتسبرگ انجام شد و وی یک راهنمای عصبی زیست‌فروپاش تهیه کرد که با “پروتئین تقویت‌کننده رشد” (growth-promoting protein) پر شده است.

پروتئین‌ها می‌توانند بخش‌های طولانی اعصاب آسیب‌دیده را بازسازی کنند که این کار نیاز به پیوند سلول‌های بنیادی یا اهدای اعصاب را از بین می‌برد. راهنمای اعصاب مذکور روی چهار میمون که دارای شکاف عصبی ۲ اینچی در قسمت جلوی دست خود بودند، آزمایش شده بود.

“مارا” و تیمش می‌خواهند در آینده راهنمای عصبی وی را در انسان آزمایش کنند و اکنون در حال همکاری با سازمان غذا و دارو برای انجام اولین آزمایش بالینی بر روی انسان هستند. البته محققان خاطرنشان کردند بازسازی مجدد عصب‌ها توسط این راهنما یک سال به طول انجامیده است.

به گزارش ایسنا؛ یافته‌های این مطالعه در مجله “Science Translational Medicine” منتشر شد.