ایرفورس‌تایمز: آمریکا یک بمب با قابلیت تخریب تاسیسات زیرزمینی جمهوری اسلامی را آزمایش می‌کند

0
262

«نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا»، در حال آزمایش بمب سنگرشکن 5000 پوندی جدیدی است که می‌تواند تاسیسات زیرزمینی هسته‌ای جمهوری اسلامی و کره شمالی را مورد هدف قرار دهد.

یک جنگنده اف – 15 اِی که از پایگاه نیروی هوایی «اگلین» در فلوریدا برخواسته بود، پنج‌شنبه 7 اکتبر، یک بمب نفوذگر پیشرفته «جی‌بی‌یو – 72» را از ارتفاع 35 هزار پایی بر منطقه‌ای آزمایشی پرتاب کرد.

بر اساس اسناد بودجه مالی سال 2022، «نیروی هوایی آمریکا» قصد دارد در سال آینده با هزینه‌ای 36 میلیون دلاری، این سلاح 5000 پوندی را برای 125 واحد خود خریداری کند. به گفته «ایرفورس تایمز»، نیروی هوایی آمریکا از سال 2017 در حال تحقیق بر روی این بمب بوده است.

مایکل اوهانلون، مدیر پژوهش سیاست خارجی در موسسه «بروکینگز» در این زمینه به «ایرفورس تایمز» گفته است: «احتمال دارد این بمب جدید علیه مراکز زیرزمینی کره‌ شمالی و یا جمهوری اسلامی استفاده شود.»

العربیه به نقل از ایرفورس‌تایمز نوشت، به نوشته این نشریه آمریکایی، این بمب احتمالا «به جای این‌که خرج تروریست‌ها در جنوب‌غرب آسیا شود، علیه کشورهایی می‌تواند استفاده شود که به دلیل جاه‌طلبی‌های سیاسی و نظامی خود، همیشه زیرذره‌بین آمریکا هستند.»

این بمب در مقابل سایر بمب‌های سنگرشکن مانند «مادر همه بمب‌ها» و یا بمب 30 هزار پوندی «نفوذگر مهمات انبوه» کوچک‌تر است.

به گفته «نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا» این بمب دارای فیوز الکترونیکی هوشمندی است که می‌تواند در مکان‌های از پیش‌برنامه‌ریزی‌شده فعال شود. به گفته نیروی هوایی ایالات متحده، دوام و کارایی این مدل در مقایسه با مدل‌های پیشین بیشتر و هزینه آن برای تدارک یک حمله کشنده، کمتر است.

انتظار می‌رود که این بمب در مقایسه با مدل جی‌بی‌یو –28 آسیب بیشتر و قابل‌توجهی به اهداف خود وارد کند.

مدل جدید جی‌بی‌یو – 72 قرار است جایگزین مدل پیشین جی‌بی‌یو –28 شود.

آزمایش این بمب جدید، همزمان با گفت‌وگوهای تل‌آویو و واشینگتن جهت بررسی «طرح جایگزین» در قبال جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد.