ایران جولانگاه تست واکسن کوبایی کرونا

0
94

دولت کوبا روز جمعه 19 دی (8 ژانویه) اعلام کرد که با رژیم جمهوری اسلامی توافق‌نامه‌ای را امضا کرده است که به موجب آن فناوری پیشرفته‌ترین واکسن نامزد تولید نهایی در هاوانا به ایران منتقل شده و انجام آزمایشات بالینی انسانی مرحله سوم در ایران انجام خواهد شد.

به گزارش رویترز، مسئولان کوبایی اعلام کرده‌اند که فاز دوم تست پیشرفته‌ترین واکسن خود به نام 2 Soberana را که از روز 22 دسامبر شروع شده بود به اتمام رسانده‌اند و قصد دارند فاز سوم آزمایش را با 150 هزار نفر در هاوانا پایتخت شروع کنند.

موسسه واکسن فینلی کوبا گفته است قرارداد آزمایش بالینی واکسن جدید با موسسه پاستور رژیم جمهوری اسلامی به امضا رسیده است.

این موسسه کوبایی در حساب توییتر خود نوشته است: «این هم‌افزایی دو کشور را قادر خواهد ساخت در ایمن‌سازی علیه ویروس کرونا با سرعت بیشتری پیشرفت کنند.»

دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز در این باره گفت: همکاری‌های مشترک رژیم جمهوری اسلامی (انستیتو پاستور) و کوبا(مرکز ایمنی شناسی مولکولی و انستیتو فینلای کوبا) این بار برای تولید مشترک واکسن ‎کووید19 تداوم می‌یابد. این هم افزایی به دو دولت امکان می‌دهد تا در ایمن سازی علیه کرونا سریعتر حرکت کنند.

تسنیم نوشت؛ وی افزود: انستیتو پاستور سابقه همکاری طولانی با نهادها و موسسات زیرمجموعه ‎BioCubaFarma دارد. اینک اما روابط دوستی بین دو کشور با  همکاری های مربوط به واکسن علیه کووید19 تقویت خواهد شد.