اوکراین: جمهوری اسلامی به‌عمد هواپیمای مسافربری را سرنگون کرد

0
144

الکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین که مسئولیت نظارت بر روند تحقیقات درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی بر فراز تهران را دارد، گفت که جمهوری اسلامی «برای جلوگیری از ورود در چرخه تنش‌های نظامی با ایالات متحده، هواپیما»، این هواپیما را به عمد سرنگون کرد. این اولین اتهام مستقیم یک مقام اوکراینی به جمهوری اسلامی در این زمینه است.

وی در مصاحبه با روزنامه کانادایی«گلوب اند میل»، افزود: «جمهوری اسلامی به هیچ طرفی اجازه اجرای تحقیقات درمورد این فاجعه را نمی‌دهد.»

او گفت: «برای من قابل قبول نیست که گفته شود این فقط یک اتفاق تصادفی بوده است. این حادثه، یک اقدام عمدی و آگاهانه بوده است.»

دانیلوف همچنین افزود در سفر خود به تهران پس از سرنگونی هواپیما، نظر خود را به همتای خود در دولت جمهوری اسلامی، علی شمخانی ابراز کرد، اما شمخانی فقط به او اطمینان داد که جناح سیاسی وی در این حادثه دست ندارد.

العربیه نوشت؛ معاون دادستان اوکراین گوندوز مامدوف، نیز جمهوری اسلامی را به کتمان هویت 10 متهم سرنگونی هواپیمای مسافربری غیرنظامی با سرپوشی مبهمی به بهانه محرمانه بودن متهم نمود و در توئیت روز گذشته خود خاطر نشان ساخت که کشورش از جمهوری اسلامی خواسته، اطلاعات مربوط به این افراد را در اختیار قرار دهد.