اومیکرون مثل سویه‌های قبلی هم بستری می‌کند هم می‌کُشد

0
222

سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه اعلام کرد که هرچند به نظر می‌رسد که شدت بیماری ناشی از ابتلا به سویه اومیکرون از ویروس کرونا نسبت به سویه دلتا کمتر است اما این گونه از ویروس را نمی‌توان «خفیف» ارزیابی کرد.

جنت دایاز، مسئول مدیریت بالینی سازمان جهانی بهداشت گفت که بنا به بررسی‌های اولیه خطر بستری شدن افراد پس از ابتلا به سویه اومیکرون کمتر است. سویه اومیکرون کمتر از دو ماه پیش برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد.

مسئول مدیریت بالینی سازمان جهانی افزود که به نظر می‌رسد خطر شدت گرفتن بیماری «کووید ۱۹» در میان جوانان و سالمندان پس از ابتلا سویه اومیکرون کمتر باشد.

سخنان این مقام سازمان جهانی بهداشت هم‌راستا با نتایج تحقیقاتی است که پیش از این در آفریقای جنوبی و بریتانیا درباره سویه اومیکرون انجام شده بود.

تاثیر سویه اومیکرون بر بیماری «کووید ۱۹» در میان سالمندان یکی از پرسش‌هایی بود که تاکنون برای آن پاسخی وجود نداشت.

تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در عین حال هشدار داد: «اومیکرون مانند سویه‌های قبلی مردم را به بیمارستان می‌کشاند و می‌کُشد.»

یورونیوز نوشت؛ مدیرکل سازمان جهانی بهداشت همچنین نسبت به «سونامی» سویه‌های اومیکرون و دلتا به دنبال رکوردشکنی موارد ابتلا به «کووید ۱۹» در سطح جهان هشدار داد. وی بار دیگر خواستار دسترسی منصفانه به واکسن کرونا در سطح جهان شد.

تدروس ادهانوم تاکید کرد که تزریق دُزهای یادآوری واکسن کرونا یکی پس از دیگری در شمار محدودی از کشورهای جهان به پایان همه‌گیری کرونا کمک نخواهد کرد. او افزود که «میلیاردها نفر» در سطح جهان همچنان به طور کامل در برابر بیماری ویروس کرونا «آسیب‌پذیر» هستند.

همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون جان بیش از پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را در سطح جهان گرفته است.