اولین فضاپیمای خورشیدی با موفقیت در مسیر مداری جدید حرکت کرد

0
175

“لایت سیل 2″، نخستین فضاپیمای خورشیدی توانست با نیروی حاصل از نور خورشید، مسیر خود را در مدار زمین تغییر دهد.

به نظر می‌رسد فضاپیمای خورشیدی “لایت سیل 2” (2 LightSail) اکنون با کمک نور خورشید، حرکت خود را در فضا آغاز کرده است. این فضاپیمای کوچک پس از گشودن بادبان‌های خورشیدی خود، توانست با موفقیت از فوتون‌های خورشید استفاده کند تا مسیر خود را در مدار زمین تغییر دهد.

بنیاد غیرانتفاعی “انجمن سیاره‌ای” (The Planetary Society) آمریکا، رسما اعلام کرد که “لایت سیل 2” توانست با کمک نیروی خورشید، در مدار زمین حرکت کند.

“لایت‌سیل” در ماه گذشته، با موشک “فالکون هوی” (Falcon Heavy) وارد مدار زمین شد. این فضاپیما، نخستین فضاپیمای خورشیدی در تاریخ فضا است که برای حرکت کردن، تنها از نور خورشید استفاده می‌کند. “لایت سیل” در اوایل ماه جاری توانست با موفقیت بادبان‌های خورشیدی خود را باز کند و در فضا به جستجو بپردازد. بادبان خورشیدی “لایت سیل”، بدون سوخت موشک یا هیچ نیروی محرکه دیگر و تنها با استفاده از نور خوشید در حال گردش در مدار است. هدف این ماموریت، این است که “لایت‌سیل” پیش از سوختن در اتمسفر، یک سال در مدار زمین گردش کند.

 “بیل نای” (Bill Nye)، مدیر انجمن سیاره‌ای در یک نشست خبری گفت: ما امروز موفقیت ماموریت خود را اعلام می‌کنیم. “لایت سیل 2” توانست بدون سوخت موشک و تنها با استفاده از نیروی حاصل از نور خورشید، به ارتفاع بالاتری از مدار زمین برسد.

وی افزود: امروز، روز هیجان‌انگیزی برای ما و شخص خودم است. ایده به پرواز درآوردن یک فضاپیما و حرکت دادن آن تنها با کمک فوتون‌ها، برای من بسیار جالب است.

پس از این که “لایت سیل” در هفته گذشته، بادبان خورشیدی خود را با موفقیت باز کرد، مدیران این ماموریت توانستند جهت‌یابی این فضاپیما را از راه دور تنظیم کنند. “لایت سیل” با این تغییرات کوچک توانست به ارتفاع بالاتری از مدار زمین حرکت کند و نقطه اوج مداری خود را بالا ببرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، این فضاپیما در چهار روز گذشته، نقطه اوج مداری خود را تا حدود دو کیلومتر بالا برده است و گروه پژوهشگران این ماموریت نیز تایید کردند که این افزایش ارتفاع، تنها ناشی از حرکت موفقیت‌آمیز بادبان خورشیدی و کمک گرفتن از فوتون‌های خورشیدی بوده است.