انهدام شبکه قاچاق تسلیحات نظامی جمهوری اسلامی برای اخوان‌المسلمین در اردن

0
285

دو منبع آگاه اردنی، چهارشنبه 25 اردیبهشت، فاش کردند که این کشور «توطئه جمهوری اسلامی» برای قاچاق سلاح به خاک اردن به منظور انجام اقدامات خرابکارانه را ناکام گذاشته است.

گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در سوریه این تسلیحات را برای گروهی وابسته به اخوان‌المسلمین در اردن، که با شاخه نظامی حماس در ارتباط بود، ارسال کرده است.

پس از دستگیری اعضای این گروه، که چند اردنی فلسطینی‌الأصل بودند، مخفیگاه تسلیحات جمهوری اسلامی در اواخر مارس در اردن کشف شد.

این دو منبع آگاه اردنی، با اشاره به محرمانه‌بودن روند این تحقیقات، جزئیات «اقدامات خرابکارانه»‌ای که گفته می‌شود این گروه برنامه‌ریزی کرده بودند. با این حال، این دو منبع تاکید کردند هدف از این توطئه بی‌ثبات کردن اردن است که می‌تواند به نقطه عطفی در جنگ غزه تبدیل شود. به‌ویژه که این کشور میزبان یک پایگاه نظامی آمریکایی است و ضمن همسایگی با اسرائیل، با سوریه و عراق، دو کشوری که محل نفوذ شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران است، مرز مشترک دارد.

این منابع فاش کردند بیشتر سلاح‌هایی که در ماه‌های گذشته مصادره شد، به مقصد سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری ارسال شده است.

به گفته این منابع برخی از تسلیحات قاچاق‌شده، از جمله سلاح‌هایی که در مارس توقیف شد، برای استفاده در خاک اردن به‌دست یک گروه از اخوان‌المسلمین برنامه‌ریزی شده بود.

 العربیه به نقل از رویترز اینچننین می نویسد؛ این سلاح‌ها شامل مین‌های کلیمور، مواد منفجره سی‌فور(C4)، سمتکس(Semtex)، تفنگ‌های کلاشینکف و موشک‌های کاتیوشای 107 میلی‌متری بوده است.

یک مقام‌ آگاه به مسائل امنیتی اردن گفت: «آن‌ها این سلاح‌ها را در حفره‌هایی به نام نقاط مرده پنهان کردند و مکان آن را با استفاده از سیستم موقعیت‌یاب جهانی (GPS) تعیین و عکس‌برداری کرده و سپس به افراد خود دستور می دادند این تسلیحات را بیرون آورند.»

اِخوان المسلمین یک جنبش فراملی اسلام‌گرای اهل سنت است که در بسیاری از کشورهای عربی طرفدار دارد. اخوان المسلمین را می‌توان بزرگترین گروه سیاسی سنی در جهان به‌شمار آورد. این جنبش در سال ۱۹۲۸ میلادی (۱۳۰۷ شمسی، ۱۳۴۷ قمری) در شهر اسماعیلیه مصر به رهبری حسن البنا بنیان نهاده شد و سپس فعالیت خود را به دیگر کشورهای عربی و اسلامی گسترش داد. این نهضت به تأثیر از اندیشه‌های سید قطب اندیشمند اسلامی، محمد جوزان الغزالی مبلغ اسلامی، سید جمال‌الدین اسدآبادی و محمد عبده در پاسخ به انحطاط داخلی مسلمانان و سلطه بیگانگان بر کشورهای اسلامی، به ویژه بر کشور مصر پدید آمد. اخوان المسلمین جهت رسیدن به اهدافش در زمینه‌های مختلف فرهنگی، نظامی و سیاسی به مبارزه پرداخت،