اندونزی از کشف اسلحه و مهمات در نفتکش توقیف شده جمهوری اسلامی خبر داد

0
33

مقام‌های اندونزی به تازگی اعلام کردند که در نفتکش جمهوری اسلامی که در منطقه ساحلی پونتیانک در آب‌های این کشور توقیف شده، «اسلحه و مهمات» کشف کرده‌اند.

گارد ساحلی اندونزی، اواخر ژانویه سال جاری در آب‌های هم‌مرز با دریای چین جنوبی در حوالی پونتیاناک، استان کالیمانتان غربی، یک تانکر نفتکش جمهوری اسلامی و یک تانکر پانامایی مظنون به انتقال غیرقانونی نفت و آلوده کردن آب‌های اندونزی را توقیف کرد.

دولت اندونزی پیش‌تر این نفتکش را به نقض مقررات از جمله نشان ندادن پرچم ملی، خاموش‌کردن سامانه ناوبری و راداری و انتقال غیرقانونی نفت متهم کرده بود.

سرهنگ ویسنو پراماندیتا، سخنگوی آژانس امنیت دریایی اندونزی، در خصوص توقیف تانکر ایرانی گفته است، در تانکر ام‌تی هورس (MT Hourse) با پرچم جمهوری اسلامی، «یک اسلحه تک‌تیرانداز، پنج قبضه سلاح سنگین و مهمات کشف» شده است و تحقیقات از 25 خدمه کشتی جمهوری اسلامی توسط نیروهای پلیس کشور اندونزی ادامه دارد.

اوایل روز جمعه، وزیر امور سیاسی و امنیتی اندونزی در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که در مورد نفتکش جمهوری اسلامی سوءظن‌هایی درباره انجام تخلف‌های دیگر هم وجود دارد. وی گفت: «ما به این نتیجه رسیدیم که آن‌ها عمدا و در چند نوبت در آب‌های کشور اندونزی مرتکب تخلف شده‌اند.»

آدیتا ایرواتی، سخنگوی وزارت امور خارجه اندونزی، نیز به اجرای قوانین سخت‌گیرانه دریایی اشاره کرده و گفته است: «در پی این حادثه، وزیر حمل‌ونقل این کشور دستور نظارت شدیدتر بر اجرای قوانین در آب‌های این کشور را صادر کرده است.» وی تصریح کرد: «ما به اجرای قانون آب‌های سرزمینی اندونزی مطابق با قوانین بین‌المللی که سازمان بین‌المللی دریایی اجرا می‌کند، متعهد هستیم.»

العربیه گزارش داد؛ این اقدام دولت اندونزی یک ماه پس از آن صورت گرفت که تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و کره جنوبی در پی توقیف یک نفتکش این کشور توسط سپاه پاسداران بالا گرفت. در میان خدمه کشتی توقیف‌شده کره جنوبی، دو تبعه اندونزی هم حضور دارند. سفارت اندونزی در تهران همزمان با توقیف این نفتکش، در خصوص وضعیت شهروندان شاغل این کشور در نفتکش یادشده به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نامه اعتراضی داده بود. در این یادداشت از جمهوری اسلامی خواسته شد درباره سرنوشت دو ملوان اندونزیایی که در نفتکش توقیف‌شده در بازداشت به سر می‌برند، به کنسولگری اندونزی اطلاعات کافی دهد و امکان دسترسی به آن‌ها میسر شود.