انتقاد مقامات اسرائیلی از اظهارات رابرت مالی درباره برجام

0
122

اظهارات مسئول امور جمهوری اسلامی در دولت آمریکا، درباره برجام موجب نارضایتی و نگرانی مقامات اسرائیلی شده است. رابرت مالی بی آنکه از تمدید و تشدید تعهدات جمهوری اسلامی بگوید، از آمادگی آمریکا برای بازگشت به برجام سخن گفته است.

موضوع به مصاحبه اخیر رابرت مالی، مسئول امور جمهوری اسلامی در دولت جو بایدن برمی‌گردد. او در مصاحبه خود با “ساعت خبر” روز جمعه دوم آوریل فرستنده “پی‌بی‌اس” از آمادگی آمریکا به بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ سخن گفته بود. مالی در این مصاحبه به لزوم تمدید دوره تعهدات برجامی جمهوری اسلامی اشاره‌ای نکرده بود و در عین حال از دیگر موارد مورد اختلاف با ایران و از جمله درباره برنامه موشکی جمهوری اسلامی سخن نگفته بود.

روزنامه اسرائیلی “جروزالیم پست” به نارضایتی مسئولان ارشد دولت اسرائیل نسبت به اظهارات اخیر رابرت مالی پرداخته است.

این روزنامه در گزارشی که روز یکشنبه چهارم آوریل (۱۵ فروردین) منتشر کرده به نقل از مقامات ارشد اسرائیلی نوشته است که این کشور با رویکرد رابرت مالی در قبال توافق هسته‌ای “مشکل” دارد.

جروزالم پست بی‌آنکه نامی از سیاستمداران و مسئولان دولت اسرائیل ببرد به نقل از یکی از آن‌ها نوشته است: «اگر اظهارات رابرت مالی بازتاب دهنده سیاست و مواضع آمریکا باشد، اسرائیل با آن مشکل دارد.»

جروزالم پست در ادامه اشاره کرده است که دولت بایدن و از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور پیش از این، از توافقی طولانی‌تر و در عین حال جامع‌تر (با شرایطی سخت‌تر) سخن گفته بودند.

گفته شده است که رابرت مالی هیچ کجا در کل مصاحبه خود درباره این موضوع که هدف اصلی مانع شدن از تجهیز جمهوری اسلامی به جنگ افزار هسته‌ای است، چیزی نگفته است.

جروزالم پست در ادامه به نقل از یکی از سیاستمداران اسرائیلی گفته «رابرت مالی در هیچ کجای مصاحبه خود ایران را متهم به رویکردی بد [در منطقه] نکرده است و در هیچ کجای این مصاحبه درباره اهمیت گفت‌وگو و مشورت با متحدان آمریکا در منطقه [درباره توافق با جمهوری اسلامی] چیزی نگفته است.»

یکی از مسئولان ارشد اسرائیل به روزنامه جروزالم پست گفته است: «او [رابرت مالی] طوری رفتار می‌کند که گویا نماینده سازمان ملل متحد است و از بی‌اعتمادی دو طرف [جمهوری اسلامی و آمریکا] نسبت به یکدیگر سخن می‌گوید.»

مسئولان ارشد اسرائیلی با اشاره به این موضوع که محدودیت‌های پیش‌بینی شده برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران در دهه آینده به پایان می‌رسد، بر لزوم تمدید این محدودیت‌ها و همچنین تشدید این محدودیت‌ها تاکید ورزیده‌اند.

دویچه وله نوشت؛ باید یادآور شد که مقامات اسرائیلی و همچنین مسئولان عربستان خواستار مشارکت کشورهای منطقه در مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی شده‌اند.