الجبير: جمهوری اسلامی بزرگترین حامی تروریسم در جهان است

0
110

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه پادشاهی عربی سعودی روز سه‌شنبه 21 ژانویه 2020 در پارلمان اروپا گفت که جمهوری اسلامی بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان است.

الجبیر در ادامه گفت: «سعودی تا از بین بردن تروریسم، به مبارزه خود با آن ادامه خواهد داد.»

الجبیر درباره یمن نیز توضیح داد که حوثی‌ها در حق ملت یمن مرتکب جنایت شدند. او گفت: «سعودی جنگ را در یمن آغاز نکرد، بلکه حوثی‌ها اینکار را کردند.»

به گفته وزیر مشاور در امور خارجه پادشاهی عربی سعودی پیکارجویان حوثی 300 موشک و 100 هواپیمای بدون سرنشین به سمت سعودی شلیک کردند. با این حال او از کمک 14 میلیارد دلاری کشورش به توسعه یمن خبر داد.

الجبير تاکید کرد جمهوری اسلامی بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان است و گفت: «شیعیان در ایران، عراق و لبنان بر علیه سیاست‌های تهران تظاهرات کرده‌اند.»

او افزود: «اجازه نفرت‌پراکنی نمی‌دهیم و هر کسی را که به این کار اقدام کند، تحت پیگرد قرار می‌دهیم… مدت‌هاست که به پیگرد مبلغان تروریسم و افراط‌گرایی می‌پردازیم»

الجبیر تاکید کرد که اروپا در منطقه ما نقش نظامی و اقتصادی مهمی دارد ولی خطاب به اعضای پارلمان اروپا گفت: «اطلاعات اروپایی‌ها درباره سعودی مبتنی بر شایعات است.»

او توضیح داد که هیچ فرد زیر 18 سالی در سعودی به اعدام محکوم نمی‌شود و افزود: «دست از انتقاد از سیستم قضائی ما بردارید، ما یکی از کشورهای جمهوری موز نیستیم.»

وزیر مشاور در امور خارجه پادشاهی عربی سعودی گفت: «ما کشوری دارای حاکمیت ملی هستیم که به شما اجازه نمی‌دهیم به ما درس بیاموزید.»

به گزارش العربیه؛ او درباره روابط ریاض و آنکارا نیز گفت: «ما با ترکیه رابطه داریم، اگر چه به دخالت‌های این کشور در منطقه انتقاد داریم.»