افشاگری مایک پمپئو درباره ارتباط جمهوری اسلامی با القاعده

0
44

مایک پمپئو در روزهای پایانی فعالیت او در پست وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا تصمیم‌ها و اقدامات تاثیرگذار مهمی را در سطح سیاست خارجی این کشور اتخاذ می‌کند.

در این راستا دو منبع آگاه گفته‌اند که پمپئو امروز سه‌شنبه 12 ژانویه 2021 قصد آن دارد تا ضمن پرده برداشتن از اسناد و داده‌هایی اطلاعاتی که اخیرا از طبقه‌بندی سری خارج شده، مستقیما رژیم جمهوری اسلامی را به ارتباط داشتن با سازمان القاعده متهم کند.

قبل از این نیز وزیر خارجه آمریکا یکشنبه در صفحه رسمی‌اش بر شبکه «توئیتر» نوشت که ایالات متحده اسناد مربوط به کاربرد سلاح‌های شیمیایی توسط رژیم جمهوری اسلامی و تجارت با آن طی جنگ میان «لیبی – چاد» در سال‌های ما بین 1978 و1987 را از طبقه‌بندی سری خارج کرده است.

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در گزارش خود رژیم جمهوری اسلامی را متهم کرد که طی جنگ لیبی و چاد در دهه هشتاد میلادی سلاح‌های شیمیایی را در اختیار دولت سرهنگ معمر قذافی رهبر فقید لیبی قرار داده است.

به گفته وزارت خارجه آمریکا پس از سرنگونی رژیم قذافی مقادیری سلاح‌های شیمیایی که روی آنها نوشته‌هایی به زبان فارسی حک شده کشف و ضبط شد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که رژیم جمهوری اسلامی در جنگ هشت ساله با عراق در آوریل 1987 به کاربرد سلاح شیمیایی گاز خردل در مناطق مختلف عملیاتی در اطراف شهر بصره دست زده است.

در این گزارش آمده که بازرسان سازمان ملل گلوله‌های خمپاره شیمیایی کالیبر88 میلیمتری در سال 1991در استان المثنی عراق یافتند که به گفته مسئولان عراقی متعلق به رژیم جمهوری اسلامی است.

شایان ذکر است که پمپئو طی روزهای آخر تصدی وزارت خارجه آمریکا از طریق حساب «توئیتر» خود درباره اهمیت تصمیم‌های اتخاذ شده از سوی وزارت خارجه و دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سطح بین‌المللی اقدام به اطلاع‌رسانی می‌کند.

العربیه نوشت؛ از طرفی و به عقیده تعدادی از منابع آمریکایی تحریم‌های اعمال شده بر رژیم جمهوری اسلامی حتی با انتقال قدرت به جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا و پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیز همچنان فعال خواهند ماند.