افزایش خرید و فروش مویِ زنان به دلیل فقر

0
207

جامعه شناس اجتماعی و استاد دانشگاه که نامش ذکر نشده است با سایت فراز این معضل را بدینگونه بررسی قرار داده است.

وی در گفتگو با این رسانه می‌گوید: افزایش چنین خرید‌وفروش‌هایی، که این روزها هم شامل لوازم منزل می‌شود و هم شامل فروختن مو و انجام بزه‌های دیگر از سوی زنان و دختران، در بعد اول نشان از افزایش فقر مطلق در میان مردم است؛ اختلاف طبقاتی ناشی از معضلات اقتصادی در جامعه ما بسیار شدید شده است؛ خانواده یا زن و دختر در واقع برای تامین عادی‌ترین و حتی کمترین نیاز خودشان، هیچ چاره دیگری ندارد.

اگر زن یا دختری در خانواده‌ای کارش به فروش مو رسیده، به نظر من، هنوز چیزی از اخلاق و اصالت را در خود احساس می‌کند و قدم در راه بزه‌هایی مانند مواد و تن‌فروشی نگذاشته است. افزایش شکاف طبقاتی و اقتصادی، موجب تحلیل رفتن طبقه متوسط ما شده. طبق نظریه لوید وارنر، انسان‌شناس و جامعه‌شناس آمریکایی، امروز جامعه ما فقط شامل دو طبقه می‌شود، طبقه بالا و طبقه فرودست.

طبقه متوسط (Middle class) به دلیل افزایش هزینه زندگی، در حال از بین رفتن و تبدیل شدن به طبقه فرودست است. طبعا خانواده‌هایی که از طبقه خود سقوط کرده‌اند، برای گذران زندگی، علاوه بر فروش لوازم خانه، از پتانسیل فرزندان خود هم استفاده می‌کنند و اگر دختر دارند، در بهترین شرایط مثلا موی او را می‌فروشند یا وادارش می‌کنند زود ازدواج کند و البته متاسفانه طبق پژوهش‌های میدانی که ما انجام داده‌ایم، برخی خانواده‌ها، زنان و دختران خود را اجاره هم می‌دهند و از این طریق روزگار می‌گذرانند.