«اشتباه» در تولید بر واکسن «آسترازنکا» سایه افکند؛ آزمایش تکمیلی انجام می‌شود

0
122

مدیرعامل شرکت داروسازی «آسترازنکا» روز پنجشنبه گفت که با توجه به شبهات مطرح شده پیرامون تحقیق بر سر میزان کارایی واکسن تولیدی این شرکت برای پیشگیری از ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» آزمایش های جدیدی در مورد میزان تاثیر این واکسن در سطح جهان انجام خواهد شد.

شرکت «آسترازنکا» و دانشگاه «آکسفورد» پذیرفته اند که در جریان تولید واکسن بیماری «کووید ۱۹» اشتباه روی داده است. امری که می تواند نتیجه آزمایش های کنونی در مورد میزان کارایی این واکسن را زیر سوال ببرد.

شرکت «آسترازنکا» در جریان آزمایش واکسن کرونا به شماری از داوطلبان دوز کمتری از آنچه پیش بینی می شد تزریق کرد. این در حالی است که برخلاف انتظارها افرادی که دوز کمتری به آنها تزریق شده بود بیشتر از دیگران در برابر بیماری «کووید ۱۹» ایمن شدند.

بنا به اعلام شرکت «آسترازنکا» میزان کارایی واکسن با دوز کمتر، ۹۰ درصد بوده است. این در حالی است که ۶۲ درصد از آن دسته از داوطلبان که دوز بیشتر یا دو دوز از واکسن دریافت کردند در برابر بیماری «کووید ۱۹» مصون شدند.

«آسترازنکا» اعلام کرده است که واکسن این شرکت با در نظر گرفتن نتیجه میزان کارایی واکسن در هر دو گروه از داوطلبان ۷۰ درصد کارایی خواهد داشت. با این حال نحوه گزارش این اطلاعات و اشتباه روی داده در جریان تولید واکسن ابهام هایی را برای کارشناسان ایجاد کرده است. مدیرعامل شرکت داروسازی «آسترازنکا» به همین دلیل اکنون از انجام آزمایش دیگری برای سنجش میزان کارایی واکسن ویروس کرونا سخن گفته است.

شرکت «آسترازنکا» و دانشگاه «آکسفورد» در آزمایش جدید احتمالا به تعداد داوطلبان کمتری نیاز خواهند داشت. در نتیجه این آزمایش سریع تر از آزمایش اولیه انجام خواهد شد. با این حال نگرانی های مطرح شده درباره نتیجه آزمایش واکسن «آسترازنکا» باعث شد تا ارزش سهام این شرکت داروسازی کاهش یابد.

مقامات شرکت «آسترازنکا» گفته اند که انتظار ندارند ابهام های مطرح شده درباره نتیجه آزمایش واکسن این شرکت باعث شود تا مقامات بریتانیا و اتحادیه اروپا مجوز استفاده از آن را صادر نکنند. با این حال به گفته آنها کسب مجوز از مقامات بهداشتی آمریکا با توجه به اشتباه روی داده «دشوار» به نظر می رسد.

یورونیوز نوشت؛ شرکت «آسترازنکا» همچنان امیدوار است تا بتواند پیش از پایان سال جاری میلادی مجوز استفاده از واکسن تولیدی خود برای پیشگیری از ابتلا به بیماری همه گیر «کووید ۱۹» را در برخی از کشورها دریافت کند.