اسلواکی: “اسپوتنیک وی” وارداتی روسی با واکسن بررسی‌شده فرق دارد

0
249

آژانس دارویی اسلواکی (SUKL) اعلام کرد که محموله وارداتی واکسن “اسپوتنیک وی” روسی که به اسلواکی تحویل داده شده با واکسن‌های هم‌نوعی که در آژانس دارویی اروپا (EMA) بررسی و کارایی آن‌ها در مجله پزشکی لنست منتشر شده فرق دارد.

به گزارش رویترز، این آژانس روز پنجشنبه ۸ آوریل (۱۹ فروردین) بار دیگر تأکید کرد که نمی‌تواند مزایا و خطرات این واکسن را تعیین کند.

در اوایل ماه فوریه نتایج آخرین آزمایش انسانی واکسن اسپوتنیک وی در مجله معتبر لنست منتشر شد. این نتایج نشان می‌داد که این واکسن “۹۲درصد کارایی دارد و بی‌خطر است”.

بر اساس این نتایج، واکسن اسپوتنیک وی در پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ بر اثر بیماری کووید۱۹ نیز کاملا مؤثر بوده و هیچ عارضه جانبی نیز نداشته است.

آژانس دارویی اسلواکی در ادامه افزوده که این کشور در ماه مارس ۲۰۰هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی وارد کرده اما به این دلیل که تولیدکننده اطلاعات کافی در اختیار قرار نداده، استفاده از آن را آغاز نکرده است.

در ۵۰ کشور جهان از واکسن “اسپوتنیک وی” برای مقابله با کرونا استفاده می‌شود. از اتحادیه اروپا نیز درخواست مجوز شده است.

ثبت واکسن “اسپوتنیک وی” از همان ابتدا با انتقاد بسیاری از دانشمندان غربی روبرو شد. دانشمندان بر این باور بودند که اطلاعات منتشره از سوی کارشناسان مرکز پژوهشی گامالیا، که در عرصه میکروب‌شناسی و بیماری‌های واگیردار در مسکو فعالیت می‌کنند، شفاف نبوده و این واکسن بر روی تعداد محدودی از افراد آزمایش شده است.

افزون بر آن گفته شد که اطلاعات و تحقیقات ناظر بر آزمایش‌های بالینی این واکسن منتشر نشده است.

دویچه وله نوشت؛ لایف اریک ساندر، یکی از کارشناسان بیماری‌های عفونی در بیمارستان شاریته برلین گفته بود، برای بررسی کیفیت این واکسن باید اطلاعات کامل مربوط به تحقیقات و آزمایش‌های آن منتشر شود. او گفت، تنها از این طریق می‌توان مطمئن شد که سود این واکسن بیش از عوارض جانبی آن است.