اسرائیل: جمهوری اسلامی باید هزینه اقدامات خود را بپردازد

0
228

به دنبال توقف دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» در وین، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در اظهاراتی عنوان کرد که جمهوری اسلامی می‌باید هزینه پیمان‌شکنی‌های خود را بپردازد.

بنت، یکشنبه، 5 دسامبر، در نشست هفتگی هیئت دولت این کشور با اشاره به نگرانی‌ها در خصوص غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی گفت، اسرائیل می‌باید از فرصت به‌وجود آمده در دور جدید مذاکرات استفاده کند و «به دوستان آمریکایی گفت که اکنون دقیقاً زمان استفاده از ابزارهای مختلف[در قبال جمهوری اسلامی] است.»

گزارش های قبلی حاکی از این بوده که مقامات اسرائیلی، آمریکا را درباره نحوه تعامل با مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی سرزنش می‌کنند و به گفته یکی از مقامات اسرائیلی، واشینگتن از آنجایی که انتظار پافشاری جمهوری اسلامی بر مواضع خود در این مذاکرات را نداشت، «گیج» شده بود.

بنت در اظهارات خود گفت که قدرت‌های جهانی‌ می‌باید پیش از سرگیری دور دیگری از مذاکرات وین، جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهند تا غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

العربیه به نقل از هاآرتص نوشت؛ او در این زمینه خاطرنشان کرد: «من از هر کشوری که در وین با جمهوری اسلامی مذاکره می‌کند، می‌خواهم که موضعی محکم اتخاذ کرده و این نکته را برای جمهوری اسلامی روشن کند که آن‌ها نمی‌توانند همزمان با انجام مذاکرات وین، به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهند.»

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه افزود: «هر چیزی زمانی دارد. گاهی باید سکوت کرد و گاهی باید صحبت کرد. الان زمان صحبت‌کردن است.»

نفتالی بنت رویکرد جمهوری اسلامی را «تهاجمی و قلدرانه» دانست و به گفته او، جمهوری اسلامی به دنبال «باج‌خواهی» از آمریکاست تا بتواند با لغو تحریم‌ها به غنی‌سازی اورانیوم ادامه داده و منابع مالی برای فعالیت‌های تروریستی خود در جهان را تأمین کند.