ارسال تسلیحات نظامی توسط کشتی‌های باری جمهوری اسلامی به روسیه

0
18

یک شبکه خبری آمریکایی در گزارشی پرده از قاچاق میلیون‌ها گلوله و مهمات توسط کشتی‌هایی با پرچم روسیه توسط جمهوری اسلامی به روسیه خبر داده است.

در این گزارش که چهارشنبه 17 اسفند منتشر شده است این شبکه آمریکایی در گفت‌وگو با یک منبع امنیتی آگاه، گفته است که جمهوری اسلامی به طور مخفیانه مقادیر زیادی گلوله، راکت و گلوله خمپاره به روسیه برای جنگ در اوکراین ارسال کرده است و قصد دارد محموله‌های بیشتری را نیز ارسال کند.

این منبع اعلام کرده که دو کشتی باری با پرچم روسیه در ماه ژانویه با حمل حدود 100 میلیون گلوله و حدود 300 هزار خمپاره از بندر ایران به مقصد روسیه از طریق دریای خزر حرکت کردند.

در این محموله‌ها، مهمات راکت‌انداز، خمپاره‌انداز و مسلسل نیز جاساز شده است.

العربیه به نقل از اسکای‌ نیوز نوشت؛ این منبع به این شبکه آمریکایی گفته که مسکو هزینه مهمات را به صورت نقدی پرداخت کرده است.

این شبکه با تاکید بر این‌که امکان بررسی مستقل حجم کمک‌های نظامی ادعایی برای این شبکه وجود نداشته با کارشناسانی گفتگو کرده است و آن‌ها تایید کرده‌اند که اگرچه میلیون‌ها گلوله، زیاد به نظر می رسد ولی احتمالا جمهوری اسلامی مقداری مهمات به روسیه ارسال کرده تا به تکمیل ذخایر این کشور در خط مقدم اوکراین کمک کند.

اسکای‌ نیوز نام این دو کشتی باری را «موسی جلیل» و «بیگی» عنوان کرده است. بر اساس گفته‌های این منبع مطلع، یکی از کشتی‌ها در حدود 10 ژانویه و دیگری در حدود 12 ژانویه جمهوری اسلامی را ترک کرده‌اند و سرجمع حدود 200 کانتینر پر از مهمات و تسلیحات را با خود حمل کرده‌اند.