ادامه ترور فعالان عراقی توسط نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در عراق

0
207

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، یکشنبه 19 سپتامبر در مقاله‌ای با طرح این که «شبه نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در عراق باعث هرج‌ومرج در شهر کربلا شده و در روز روشن به ترور فعالان سیاسی و کنشگران عراقی ادامه می‌دهند»، به ماجرای ترور «ایهاب الوزنی» یکی از فعالان سیاسی عراقی در مقابل منزلش پرداخته است.

در یکی از شب‌های ماه مه سال جاری «سمیرا عباس کاظم» درحالی که در انتظار فرزندش بیدار مانده بود، به بیرون از خانه کوچکشان نگاهی کرد اما پنج دقیقه بعد وقتی او در آشپزخانه بود، فرزندش در وسط خیابان به ضرب گلوله کشته شد.

ایهاب الوزنی یکی از ده‌ها رهبر اعتراضات در عراق بود، که گمان می‌رود از زمان تشدید اعتراضات دو سال پیش توسط شبه نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی و نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

قتل الوزنی شهر کربلا با اکثریت شیعه را تکان داد چرا که کربلا زمانی یکی از امن‌ترین مناطق عراق تلقی می‌شد.

شهر کربلا با زیارتگاه‌های گنبد طلایی واقع در جنوب عراق که زائران شیعه را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند، پس از ترور این فعال و به‌دلیل وجود ده‌ها گروه شبه نظامی قدرتمند تحت حمایت جمهوری اسلامی به نقطه عطفی در درگیری‌های داخلی این کشور تبدیل شد.

شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی، مخالفان نفوذ جمهوری اسلامی در عراق از جمله شبه نظامیان رقیب، پایگاه‌های نظامی آمریکا و معترضان علیه دولت بغداد را دشمنان خود به شمار می آورند.

تظاهرکنندگان در اعتراضات خود همواره خواستار فرصت‌های شغلی و پایان دادن به فساد دولتی بودند. آنها همچنین خواستار پایان دادن به نفوذ جمهوری اسلامی در کشورشان شدند. قیام‌کنندگان اکتبر همه مشکلات به‌ویژه فساد و وضعیت بی‌قانونی در عراق را ناشی از نفوذ شبه نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی می‌دانند. از سوی دیگر جمهوری اسلامی از آن می‌ترسد که با از دست دادن نفوذ خود در شهر کربلا، نفوذ در دیگر شهرهای شیعه‌نشین عراق را از دست بدهد.

به گزارش العربیه به نقل از نیویورک تایمز؛ شبه نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در غیاب پلیس و بی‌نتیجه ماندن تلاش دولت برای بازداشت قاتلان فعالان و محاکمه آنها، احساس پیروزی می‌کنند. این گزارش می افزاید که اغلب گروه‌های شبه نظامی وابسته به جمهوری اسلامی در کربلا حضور دارند.

پس از قتل و ترورهای متوالی و مستمر کنشگران مانند ایهاب الوزنی، اعتراضات عمومی در کربلا رویکردی متفاوت به خود گرفت و از حالت علنی به فعالیت‌های زیر زمینی تغییر ماهیت داد.

ایهاب الوزنی همیشه به مسئولان می‌گفت: مگر شما عراقی نیستید، چرا بیشتر به جمهوری اسلامی وفادار هستید تا عراق؟ این سخنان را مادرش به یاد می‌آورد که داستان ترور فرزند خویش را روایت می‌کند. به گفته مادر الوزنی، تاکنون چندین مقام ارشد عراقی برای گفتن تسلیت به منزل او سر زده‌اند.

مادر ایهاب الوزنی، «قاسم مصلح» یکی از فرماندهان حشد الشعبی وابسته به جمهوری اسلامی را به قتل فرزند خود متهم کرده است. او گفت که قاسم مصلح پیشتر فرزندش را به قتل تهدید کرده بود.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در ماه مه گذشته به نیروهای امنیتی فدرال دستور داد تا قاسم مصلح فرمانده یکی از گروه‌های شبه نظامی وابسته به جمهوری اسلامی در استان الانبار در غرب عراق را بازداشت کنند.

خانواده قاسم مصلح و ایهام الوزنی سالها در یک محله در شهر کربلا زندگی می‌کنند. بازداشت این شبه نظامی متهم به قتل کنشگران در ماه مه منجر به درگیری مسلحانه شبه نظامیان با نیروهای امنیتی دولتی شد.

پس از این تحولات و تهدید شبه نظامیان به تصرف اماکن دولتی در بغداد، نخست‌وزیر عراق تسلیم خواسته شبه نظامیان شد و موافقت کرد که قاسم مصلح فرمانده متهم به قتل کنشگران را به حشد الشعبی تحویل دهد.

پس از چندی، قاضی دادگاه این فرمانده حشد الشعبی اعلام کرد که شواهد کافی برای متهم کردن او به قتل ایهام الوزنی وجود ندارد و متعاقبا دستور به آزادی وی داد.

قاسم مصلح بیش از 10 سال در ایران ساکن بود و گفته شده که او از نزدیکان سپاه قدس است. پس از کشته شدن الوزنی تظاهرکنندگان عراقی کنسولگری جمهوری اسلامی در شهر کربلا را به آتش کشیدند.

اکثر ساکنان شهر کربلا می‌گویند، پلیس این شهر بسیار ناتوان ظاهر شده است و شبه نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در کربلا از نفوذ و قدرت بیشتری برخوردارند.