ادامه اقدامات سایبری، فعالیت‌های هسته‌ای، و حملات نیابتی‌ جمهوری اسلامی

0
231

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارش سالانه تهدیدهای جهانی خود، جمهوری اسلامی را چالش اصلی برای منافع آمریکا در خاورمیانه خواند.

در بخش مربوط به جمهوری اسلامی نسخه عمومی این گزارش که روز پنجشنبه نهم اردیبهشت ماه منتشر شد، پیش‌بینی شده است که جمهوری اسلامی به فعالیت‌های سایبری و همچنین حمله از طریق گروه‌های نیابتی خود ادامه خواهد داد.

این گزارش تصریح می‌کند: «جمهوری اسلامی به دلیل توانایی‌های نظامی پیشرفته، شبکه‌های گسترده نیروهای نیابتی و شرکای خود، و تمایل دوره‌ای برای استفاده از قوه قهریه علیه نیروهای آمریکایی و شرکای آن، اصلی‌ترین چالش برای منافع ایالات متحده در خاورمیانه است.»

گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا «تضمین تداوم حاکمیت روحانیون، حفظ ثبات داخلی، حفظ موقعیت خود به عنوان یک نیروی مسلط منطقه‌ای، و رسیدن به رونق اقتصادی» را به عنوان مهمترین اهداف راهبرد امنیت ملی جمهوری اسلامی برشمرده است. 

در این گزارش آمده است: «در جریان سال پیش رو، تهران احتمالا با استفاده از فعالیت‌های قابل بازگشت هسته‌ای، حملات قابل انکار گروه‌های نیابتی و شرکای خود، و یا عملیات سایبری، به فشارهای مضاعف بالقوه ایالات متحده واکنش نشان خواهد داد.»

گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا می‌افزاید که این فعالیت‌ها «احتمالا با هدف به نمایش گذاشتن قدرت به موازات اجازه دادن به جمهوری اسلامی برای کسب حمایت بین‌المللی همزمان با تلاش برای برقراری روابط در سرتاسر جهان» انجام خواهد شد.

این گزارش می‌گوید: «انتظار ما این است که رهبران جمهوری اسلامی خواستار پرهیز از تحریک کردن واشینگتن و یا تضعیف تعامل دیپلماتیک بالقوه با دولت جدید ایالات متحده، خواهند بود.»

در این گزارش مشخصا به اقدامات جمهوری اسلامی در زمینه حمایت از گروه‌هایی مانند حزب الله در لبنان، حوثی‌ها در یمن، , شبه نظامیان شیعه در عراق، اشاره شده است. 

این گزارش همچنین با اشاره به روابط نظامی جمهوری اسلامی و کره شمالی، پیونگ یانگ را به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی جنگ افزارهای چند کشور، از جمله جمهوری اسلامی و سوریه، معرفی کرده و به تحریم چند نهاد مرتبط با همکاری موشکی بالستیک میان کره شمالی و ایران اشاره کرده است.  

در بخش مربوط به القاعده این گزارش نیز با تاکید بر حضور برخی افراد ارشد القاعده در ایران، آمده است: «در حالی که ایمن الظواهری [رهبر القاعده] همچنان پنهان است، شمار اندکی از رهبران القاعده مستقر در ایران بر شبکه القاعده نظارت می‌کنند.» 

صدای آمریکا نوشت؛ پرزیدنت بایدن روز چهارشنبه این هفته در نخستین سخنرانی خود به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در کنگره تهدید هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و کره‌شمالی را همردیف قلمداد کرد و از در پیش گرفتن دیپلماسی و بازدارندگی در مقابل آن خبر داد.