اتحادیه اروپا تحریم‌های‌ ۹ ساله مسئولان بلند‌پایه سوریه را تمدید کرد

0
202

اتحادیه اروپا تحریم‌های وضع شده بر ضد مقامات ارشد و بلند پایه سوریه و برخی نهاد‌های این کشور را برای یکسال دیگر تمدید کرد.

بشار اسد،‌ رئیس جمهوری و بیش از ۲۷۰ مسئول سیاسی، مقام نظامی و بازرگان سوری به دلیل دست داشتن در سرکوب ادامه‌دار معترضان و غیرنظامیان به دست دولت سوریه تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

شورای اتحادیه اروپا که بیست و هفت کشور اتحادیه در آن کرسی دارند روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های یاد شده تا ابتدای ژوئن ۲۰۲۱، بیش از یک دهه از آغاز مناقشه داخلی سوریه و در حالیکه سرکوب غیرنظامیان همچنان ادامه دارد برای یکسال دیگر تمدید می‌شود.

جوزپ بورل،‌ مسئول دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا با اعلام اینکه مردم سوریه از آغاز مناقشات داخلی و سرکوب‌ها مجبور شده‌اند میزان فوق‌العاده‌ای از انعطاف پذیری نسبت به شرایط موجود را از خود نشان دهند، یادآور شد: اتحادیه اروپا مصمم است برای حمایت از یک راه حل سیاسی در راستای منافع همه مردم سوریه و نیز پایان یافتن سرکوب‌ها از کلیه ابزار و امکانات موجود استفاده کند.

مناقشه سوریه اکنون وارد دهمین سال خود شده و بنا به گزارش سازمان ملل متحد بیش از نیمی از ساکنان این کشور مجبور به فرار از مناطق مسکونی خود شده‌اند. بر اساس این گزارش ۱۱ میلیون نفر از شهروندان سوری که حدود ۵ میلیون نفر از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند نیاز به کمک‌های بشر دوستانه دارند و نزدیک به هشت میلیون نفر نیز به شدت از دسترسی به غذا و دارو رنج می‌برند.

تحریم‌های اتحادیه اروپا برای نخستین بار در ماه مه سال ۲۰۱۱ بر ضد مقامات و نهاد‌های دولتی سوریه اعمال شد. این تحریم ها ممنوعیت سفر، توقیف اموال و دارایی‌ها،‌ اقدام برای عملیاتی هدفمند نظیر وارادت نفت، برخی سرمایه‌گذاری‌ها و خرید ابزار و تجهیزاتی که از آنها برای سرکوب غیرنظامیان استفاده شود را شامل می‌شود.

فهرست تحریم‌ها ۲۷۳ نفر از جمله اعضای خانواده بشار اسد،‌ همکاران نزدیک وی،‌ فرماندهان بلند پایه نظامی و هفتاد نهاد و سازمان منتسب به دولت این کشور را در بر می‌گیرد.

یورونیوز گزارش داد؛ اتحادیه اروپا ضمن تمدید تحریم‌های یاد شده تاکید کرده که برای جلوگیری از هرگونه مانع‌تراشی بر سر راه تامین و ارسال کمک های بشردوستانه به این کشور پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است. تحریم های اتحادیه اروپا هیچگونه مواد غذایی و یا دارو و تجهیزات پزشکی را هدف نمی‌گیرد.