ابداع ربات‌های زیردریایی با الهام از گربه‌ماهی

0
87

پژوهشگران آمریکایی سعی دارند تا با الهام از عملکرد گربه‌ماهی در شکار طعمه، ربات‌های زیردریایی پیشرفته‌ای را ابداع کنند.

 اگرچه گربه‌ماهی زبان انعطاف‌پذیری ندارد اما می‌تواند طعمه را با زبان خود شکار کند. درک این که گربه‌ماهی چگونه این کار را انجام می‌دهد، می‌تواند به ابداع ربات‌های زیردریایی و یا پیشرفت فناوری‌های دیگر منجر شود.

پژوهشگران “دانشگاه براون”(Brown University) آمریکا هنگامی که گربه‌ماهی مشغول شکار طعمه و بلعیدن آن است، به فیلمبرداری از آن پرداختند. آنها برای این کار از یک روش ثبت حرکت موسوم به “XROMM” استفاده کردند که به آنها امکان می‌دهد درون جمجمه حیوانات را هنگام غذا خوردن آنها ببینند.

در حالی که انسان فقط یک استخوان فک متحرک دارد، تعداد استخوان‌های فک در گربه‌ماهی، بیش از ۱۰ مورد است. این استخوان‌های سفت و سخت، توسط مفاصل یا پیوندهای انعطاف پذیر به یکدیگر متصل می‌شوند. جمجمه گربه‌ماهی، مانند مکانیسمی شامل ۱۷ پیوند عمل می‌کند که می‌تواند آب و طعمه شکار شده را به واسطه کارهایی مانند باز کردن قسمت جلوی دهان، گسترش گلو به صورت عمودی و گسترش قسمت میانی دهان به صورت افقی حرکت دهد.

گربه‌ماهی می‌تواند با توجه به این که کدام یک از این اقدامات مورد استفاده قرار می‌گیرند، آب را از قسمت جلوی دهان به عقب ببرد و طعمه را به داخل بکشد. همچنین می‌تواند طعمه را از قسمت عقب دهان به طرف جلو هل دهد. این کار می‌تواند یک موج فشار ایجاد کند که تعیین دقیق‌تر موقعیت طعمه به کار می‌رود.

ماهی‌ها در بیشتر موارد، به استفاده از هفت حرکت اصلی پایبند هستند. “آرون اولسن”(Aaron Olsen)، سرپرست این پژوهش گفت: در حالی که انسان، تعداد مشابهی از حرکات بازو را برای دستیابی به اشیا و برداشتن آنها به کار می‌برد، ابزارهای مشابه دهان که برای ماهی‌های رباتیک زیردریایی ساخته می‌شوند، می‌توانند کارهایی را انجام دهند که بازوهای رباتیک از عهده آنها برنمی‌آیند.

وی افزود: ممکن است ابزارهای رباتیک زیرآبی، یک بازوی رباتیک داشته باشند که برای کنترل وسایل سنگین‌تر به خوبی کار می‌کنند اما قادر به برداشتن یا خرد کردن یک وسیله شناور نیستند.

ممکن است که این ابزارهای رباتیک، یک دستگاه مکش داشته باشند که می‌تواند اشیای شناور را به سمت خود بکشد اما نمی‌تواند آنها را با دقت زیاد حرکت دهد و بچرخاند. طراحی چیزی که به ساختار دهان ماهی نزدیک‌تر باشد، می‌تواند مزیت‌هایی را به همراه بیاورد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، این پژوهش، در “Integrative Organismal Biology” به چاپ رسید.

گربه‌ماهی یا سگ‌ماهی یا ماهی سبیلو ( Catfish) نام گروه بزرگ و گوناگونی از پرتوبالگان است. بیشتر این ماهیان سبیل‌هایی در اطراف دهان خود دارند و دلیل نام‌گذاری آن‌ها به گربه‌ماهی نیز وجود همین سبیل‌ها است. انواع گوناگون این ماهی در اقیانوس هند، مجمع الجزایر مالاریاو پراکنش آن درسراسر سواحل شمالی دریای عمان وبخش شرقی خلیج فارس تا بوشهر می‌باشد. این ماهی اندازه متوسط داشته و در آب‌های نزدیک بستر سطح دریادارند، در دریاهای گرمسیر ونیمه گرمسیر تقریباً در تمام دنیا پراکنده می‌باشند.

 گربه‌ماهیان از گونه‌های مهم جانوری در دنیا محسوب می‌شوند و به دلیل حضور در نقاط مختلف جهان تنوع قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند. حضور این گروه از ماهیان در نقاط مختلف جهان در دماهاوارتفاعات مختلف تنوع قابل ملاحظه‌ای به آن‌ها داده‌است. این ماهیان دارای کاربردهای بسیار متنوعی هستند، برخی مانندگربه ماهی کانالی در تکثیر و پرورش اهمیت دارند.

این ماهی مهم‌ترین ماهی پرورشی کشور ایالات متحده‌است. تعداد زیادی ازآنها مانند کوریدوراس برای نگهداری زینتی مناسبند. صید بعضی از آن‌ها مانند pla buk در جنوب شرق آسیا اهمیت فوق العاده‌ای دارد، و بسیاری از کاربردهای گوناگون پزشکی، توریستی، ورزشی و تجاری هر کدام از گونه‌ها دارند. در این میان ماهی اسبله جزو معدود ماهیانی است که تمامی خصوصیات یادشده را به تنهایی دارا می‌باشد. به دلیل همین خصوصیات در سراسر جهان اهمیت زیادی به این ماهی داده می‌شود، که در هر کشور این اهمیت به علت یکی از زمینه‌های فوق است.

گربه ماهی در کناره‌های دهان، سبیل برآمده‌ای دارد. اکثر مواقع در رودخانه‌های گلی و لجنی و سواحل گرمسیری و آب‌های معتدل یافت می‌شود. بدون توجه به خوشمزه بودن گوشت این ماهی باید دانست که برخی گونه های این ماهی برای انسان بسیار سمی است. در موارد خطر این ماهی سم خود را از طریق سنبله‌هایش به دشمن منتقل می‌کند که بسیار سمی است. گاه این سم تا چند روز در روی بدن ماهی باقی می‌ماند. این سم حتی با پخته شدن ماهی هم از بین نمی‌رود و فرد را مسموم می‌کند.این ماهی مهاجم نیست، افرادی توسط این موجود گزیده می‌شوند که هنگام شنا یا ماهیگیری روی آن پا می‌گذارند.

در اثر نیش این ماهی درد شدید و التهاب در اطراف محل گزیده شده ایجاد می‌شود که باید محل گزیده شده را در آب گرم و تمیز که گرمای آن قابل تحمل باشد. فرو برد و شستوشوی داد (مالش نداد) تا درد آن کاهش یابد. برداشتن نیش به وسیلهٔ انبرک و باز گذاشتن محل گزش و ضدعفونی کردن محل زخم توصیه می‌شود. پس از کمک‌های اولیه حتماً به پزشک مراجعه شود.


گربه‌ماهی فاقد پولک است.