آیا رضا شاه را انگلستان به قدرت رساند؟ بقلم دکتر پیروز مجتهدزاده

0
1015

ویراست ۲ – دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ = ۱۸ ماه می ۲۰۲۰
********************
این تهمت پلید کینه توزانه و انتقامجویانه قبیله ای قاجاری علیه پهلوی را شخص محمد خان مصدق السلطنه ساخت: همان نوه دختری عباس میرزا قاجار (تحمیل کننده ماده 7 قرار داد ننگین ترکمنچای و کاپیتولاسیون روسی به ایران) و نور چشمی (در مقام پسر خوانده) محمد آعلی شاه قاجار (که محمد خان مصدق السلطنه را برای ادامه تحصیل به اروپا فرستاد و مجلس شورای ملی ایران را به توپ بست و تعطیل کرد) کسی که در ارپا به گراند لوژ اسکاتلنداز فاراماسون انگلیسی پیوست و چون به ایران آمد لوژ انسانیت را در فراماسون انگلیسی ایران تاسیس نمود…. آری چنین فردی با چنین سوابقی رضا شاه را متهم به عاملیت انگلیس می کرد…. (برای آشنایی با این سوابق فراماسونری مصدق نگاه کنید به کتاب “خاطرات و تالمات دکتر (؟) محمد مصدق” جمع آوری شده توسط احمد انوار زیر نظر پسر شادروان مصدق: دکتر غلامحسین مصدق…).

___________________________

پیروز مجتهدزاده = سه شنبه ۱۲ ماه می ۲۰۲۰= ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹

**************************************

اخیرا برخی از دوستان در تماس های اینترنتی از من پرسیده اند که آیا تحلیل های تاریخی من در بر خورد با تاریخ معاصر ایران جانبدارانه است؟ در پاسخ باید اشاره کنم که نه… همه بحث های من مستند به اسناد و مراجع معتبر است که در پایان مقالات یا کتاب هایم فهرست وارد تقدیم خواننده می شود… گذشته از آن مواردی پیش می آید که افرادی در گستاخی مستقیم نسبت به من می کوشند با طرح مجدد فریاد انتقامجویان قاجاری در باره “انگلیسی” بودن رضا شاه بر اندیشه های حقیقت جوی امروز تاثیر گذاشته و ان اندیشه های سالم را دو باره مشوش نمایند. در زیر می کوشم رئوس همه رویدادهای سیاسی مربوط به خاندان پهلوی از ۱۳۲۹ تا ۱۳۵۷ را به گونه فهرست شده در ۲۱ ماده ارائه دهم بدون هر گونه توضیح و تفسیری تا از بروز استنباط تلاش جانبدارانه جلوگیری شود…….

……………………………………. *************** 

انگلستان نمی توانست پایان دهنده قاجار و به قدرت رساننده رضا شاه باشد…. به دلیل حقایق غیر قابل اشتباه و یا غیر قابل انکار زیر… .
1- انگلستان با تحمیل قرارداد استعماری 1919 به احمد شاه قاجار ادامه سلطنت آن خاندان همیشه وابسته به روس و انگلیس را تضمین کرد و این گونه کاپیتولاسیون روسی را که از قرارداد ترکمنچای به ایران تحمیل شده بود به کاپیتولاسیون انگلیسی تبدیل نمود…………
2- رضا خان سردار سپه در سال 1921…. یعنی دو سال پس از عقد قرارداد ننگین 1919 علیرغم تضمین انگلیس حکومت قاجار از طریق یک کودتای نظامی در ایران به قدرت رسید و عملا قرارداد ننگین 1919 لغو کرد ……..

3- دو سال بعد رضا شاه تصمیم گرفت که علیرغم قرارداد 1919 رژیم جمهوری مستقل ایران را تشکیل دهد که با مخالفت روحانیون مواجه شد….

4- در نتیجه رضا شاه تصمیم گرفت که علاوه بر دولت (پست وزارت جنگ و نخست وزیری) سلسله قاجار را منحل و حکومت را هم به خود منتقل کند….

5- انگلستان که در رقابت با روسیه از جدایی طلبان خوزستان و گیلان و کردستان حمایت می کرد طبیعتا از این اقدام رضا شاه ناراضی بود….. .

6- رضا شاه در اولین گامش پس از کودتای 1921 به خوزستان حمله کرد و شیخ خزعل عربی را که با داشتن قرارداد تحت الحمایگی با انگلیس خوزستان را یک شیخ نشین خود مختار انگلیسی اعلام کرده بود از آنجا اخراج نمود. ………………..

7- رضا شاه برای تحکیم ملی این تحول در شکل حکومت ایران خواهان تشکیل مجلس موسسان ملت ایران شد…..

8- انگلستان عوامل شناخته شده خود مانند مصدق السلطنه قاجاری (فراماسونر انگلیسی) و آخوند سید حسن مدرس را واداشت تا در مجلس شورای ملی از تشکیل مجلس موسسان ملت ایران و انتقال سلطنت از قاجار به پهلوی جلوگیری کند… و این دو فرد و سه تن دیگر در مجلس مبارزات شدیدی را علیه رضا شاه و انتقال سلطنت از قاجار به پهلوی شروع کردند….

9- سید حسن مدرس در این مخالفت ها با انتقال سلطنت از قاجار به پهلوی را علنا دنبال می کرد در ارتباطی کاملا علنی که با سفارت انگلیس برقرار کرده بود…..و مصدق هم با عضویت یافتن در گراند لوژ اسکاتلند فراماسون انگلیس نمی توانست ارتباط با انگلیس را به گونه کامل منکر شود و عضویت او در لوژ آدمیت فراماسون و ریاستش بر لوژ انسانیت فراماسونر انگلیسی بودن مصدق را علنی و آشکار نمود…

10- در گام بعدی رضا شاه قرارداد اولیه نفت ایران (دارسی) را پاره کرد و مقدمه خارج کردن نفت ایران از انحصار انگلیس را گذاشت که سر انجام در سال 1329 نفت ایران ملی شد…

11- انگلستان سرانجام به بهانه جنک جهانی دوم کشور ایران را اشغال کرد و رضا شاه را مجبور به استعفا از پادشاهی ایران نمود و او را از ایران تبعید نمود……

12- بعد از تبعید رضا شاه از ایران بریتانیا (انگلیس) شاهزاده حمید میرزا قاجار را که زیر عنوان کاپیتان “دیوید درومند = David Drumond در نیروی دریایی انگلستان خدمت می کرد را به تهران آورده و در سفارت انگلیس در تهران وی را تحت عنوان “سلطان حمید میرزا قاجار” پادشاه ایران اعلام نمود……

13- ولی میهن پرستان ایرانی آن روز مانند محمد علی فروغی مخفیانه محمد رضا پهلوی ولیعهد قانونی را به مجلس شورای ملی بردند تا در آنجا سوگند پادشاهی را قرائت نماید…..

14 – هر دو دولت روس و انگلیس با این اقدام مخالفت کردند و سفیران آنها از حضور در جلسه مراسم تحلیف شاه جوان پهلوی خود داری نمودند.

15- این جلسه مجلس شورای ملی و قرائت سوگند پادشاهی محمد رضا شاه پهلوی مورد استقبال جمعی نمایندگان مجلس قرار گرفت و بریتانیا را مجبور کرد که شاهزاده دروموند قاجار را به سرعت از کشور خارج کند…..

16- ولی انگلستان در تلافی این شکست دو نیروز فاجاری را در سیاست ایران تقویت کرد: نیروهای به اصطلاح ملی (بعدا با انشعاب هایی مانند ملی – مذهبی و نهضت آزادی و غیره) به ریاست محمد مصدق السلطنه و حزب توده به ریاست قاجار زاده هایی مانند ایرج اسکندری، نوه شاهزاده اسکندر میرزا……و نورالدین کیانوری همسر شاهزاده مریم فیروز (نوه فیروز میرزا قاجار) و به دست این دو نیروی اهریمنی سر انجام موفق شد که محمد رضا شاه را هم از ایران بیرون کند و به پادشاهی دودمان پهلوی پایان دهد…

17 – در پی گیری ایده های رضا شاهی در زمینه خارج کردن نفت ایران از انحصار انگلیس نهضت ملی کردن نفت، لایحه ای را تقدیم مجلس شورای ملی کرد که رسمامورد مخالفت محمد مصدق….رئیس کمیسیون نفت مجلس…. قرار گرفت…..

18- سر انجام نهضت ملی کردن نفت با مصدق به این توافق رسید که در قبال توافق مصدق با تصویب آن لایحه، اعضای نهضت ملی کردن هم به نخست وزیری مصدق رای دهند….

19- این توافق سبب شد تا لایحه ملی کردن نفت ایران در تاریخ 29 اسفند 1329، بدون مخالفت آقای مصدق، رئیس کمیسیون نفت مجلس، به تصویب برسد….

20- در عوض، نهضت ملی کردن نفت هم کمک کرد تا محمد مصدق در فروردین 1330 به نخست وزیری ایران برسد و قانون ملی کردن نفت را به اجرا درآورد…

21- آقای محمد مصدق در ظرف دو سال قانون ملی کردن نفت را به گونه ای اجرا کرد که 90 درصد همه دارایی ها و سود و تاسیسات شرکت “نفت ایران و انگلیس” که اولین و بزرگترین شرکت نفت تاریخ جهان بود به انگلیس رسید و فقط 10 ده درصد آن به ایران…….. .

22 – بریتانیا با به چنگ آوردن 90 در صد همه سود و سرمایه و دارایی های شرکت نفت ایران و انگلیس، بزرگترین و ثروتمند ترین شرکت نفت جهان را زیر نام “بریتیش پترولیوم British Petroleum” به وجد آورد که هنموز هم بزرگترین و ثروتمند ترین شرکت نفت جهان است.

23- به این ترتیب انگلیس توانست، به کمک ایالات متحده امریک،ا انتقام خودش را از رضا شاه و پسرش گرفته و ایران را به یاری روشنفکران آبدوغ خیاری مصدقی و توده ای به اسارت سیاست های استعماری ویران کننده خود بازگرداند….. ولی باید تجربه آموخت که ای ایهالناس که باز مانده های آن عوامل انگلیسی و قاجاری و مصدقی و توده ای هنوز به ما می گویند که رضا شاه نوکر انگلیس بود….

وام گرفته از تاربرگ رسمی فیسبوک دکتر پیروز مجتهدزاده