آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ذخیره اورانیوم غنی‌شده نظام جمهوری اسلامی به ۱۴ برابر حد مجاز رسید

0
42

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران را «۱۴ برابر» حد تعیین شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ عنوان کرد.

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است ماه آینده در جلسه شورای حکام مورد بررسی قرار گیرد. در این گزارش همچنین از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم با غلطت ۲۰ درصد در ایران نیز تائید شده است.

در جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که نظام جمهوری اسلامی تا روز ۱۶ فوریه (۲۸ بهمن) ۱۷ کیلو و ۶۰۰ گرم اورانیوم غنی شده با غلظت ۲۰ درصد ذخیره کرده بود. بر پایه این گزارش، کل اورانیوم غنی شده نظام جمهوری اسلامی نیز تا این تاریخ به ۲۹۶۷.۸ کیلوگرم رسیده است. این در حالی است که کل اورانیوم غنی شده ایران تا روز دوم نوامبر (۱۲ آبان) ۲۴۴۲.۹ کیلوگرم بود.

یورونیوز نوشت؛ نظام جمهوری اسلامی بنا به برجام تنها اجازه ذخیره سازی ۲۰۲.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی شده را دارد. نظام جمهوری اسلامی از بهار سال ۲۰۱۹ همزمان با اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ سطح پایبندی خود به برجام را به صورت مرحله به مرحله کاهش داد. از سوی دیگر نظام جمهوری اسلامی بنا به توافق امضاءشده با قدرت های جهانی تنها اجازه غنی‌سازی اورانیوم با حداکثر غلظت ۳.۶۷ درصد را داشت.