آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: جمهوری اسلامی همچنان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد

0
43

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، با بیان اینکه جمهوری اسلامی همچنان به غنی سازی اورانیوم تا حد بسیار بالاتری نسبت به آنچه متعهد شده بود، ادامه می‌دهد، افزود: مقدار غنی سازی اورانیوم جمهوری اسلامی هر ماه افزایش می یابد.

او روز شنبه در مصاحبه با روزنامه اتریشی «Die Presse» در پاسخ به سئوالی در باره اینکه جمهوری اسلامی برای ساخت سلاح هسته ای چقدر زمان نیاز دارد، گفت: «ما در حال بررسی مقدار و حداقل اورانیوم غنی شده یا پلوتونیوم مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‌ای هستیم. جمهوری اسلامی در حال حاضر این مقدار لازم برای ساخت بمب هسته‌ای را ندارد».

از طرف دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی همواره منکر داشتن برنامه سلاح هسته‌ای هستند و ادعا می کنند که برنامه هسته‌ای این کشور فقط برای اهداف مسالمت در زمینه انرژی است

در همین حال برخی نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی یک هفته پس از بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از دومین سایت هسته‌ای مشکوک در ایران، در باره محتوای گزارش آژانس انرژی هسته‌ای ابراز نگرانی کردند.

زهرا الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جمهوری اسلامی ، چند روز پیش گفت که جمهوری اسلامی نگران گزارش آژانس در مورد دو سایت هسته‌ای مشکوک است که طبق آژانس خبری پارلمان جمهوری اسلامی این دو سایت اخیراً توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی بازرسی شده است.

او در مورد «امکان جاسوسی» توسط بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای در سایت‌های هسته‌ای هشدار داده و گفت نباید حق دسترسی به این اماکن را به آژانس داده می‌شد و حق بازرسی را کاملا غیر قابل قبول توصیف کرد.

در حالی که گزارش‌های قبلی آژانس بین المللی انرژی اتمی حاکی از وجود آزمایش‌های ممنوع و بقایای مواد رادیواکتیو در این دو سایت دارد، مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و عباس عراقچی معاون او در وهله اول حتی وجود چنین اماکن و مراکز هسته‌ای را انکار کردند.

در حالی که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل تأیید می‌کنند که شواهدی دارند مبنی بر اینکه رژیم جمهوری اسلامی بر خلاف تعهدات بین المللی خود به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

العربیه نوشت؛ گفتنی است که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در اواسط سپتامبر اعلام کرد، جمهوری اسلامی در حال آزمایش نسل جدید سانتریفیوژها است و این می‌تواند سرعت و ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم این کشور را افزایش دهد.