آمریکا شرکت آمازون را به دلیل نقض تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و سوریه جریمه کرد

0
217

وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه هشتم ژوئن با انتشار بیانیه ای آمازون، بزرگترین شرکت خرید و فروش اینترنیتی جهان را به دلیل نقض تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی و سوریه ۱۳۴۵۲۳ دلار جریمه کرد. 

در بیانیه روز چهارشنبه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است، شرکت آمازون که در شهر سیاتل ایالات واشنگتن مستقر است و به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان خدمات تجاری دیجیتال ارائه می‌کند، به دلیل نقض برنامه‌های تحریمی دفتر کل کنترل سرمایه‌های خارجی این کشور ۱۳۴۵۲۳ دلار جریمه شده است. 

بر اساس این بیانیه، شرکت آمازون با ارائه خدمات اینترنتی به مشتریان خود در برخی از کشورها و مناطق جهان، از جمله جمهوری اسلامی، سوریه و شبه جزیره کریمه، تحریم‌های آمریکا را نقض کرده است. 

پس از خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته‌ای برجام، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ضمن بازگردان مجازات‌های پیشین، تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای را نیز علیه جمهوری اسلامی وضع  کرد. 

علاوه بر این، دفتر وزارت خرانه داری آمریکا خاطرنشان می‌کند که شرکت آمازون به افرادی که در ادارات و موسسات وابسته به دولت‌های جمهوری اسلامی، سوریه و شبه جزیره کریمه در خارج از این کشورها کارمی کنند نیز خدمات خود را ارائه کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا تاکید می‌کند از ۱۵ نوامبر سال ۲۰۱۱ تا اکتبر سال ۲۰۱۸، افرادی که ساکن کشورهای ایران، سوریه و شبه جزیره کریمه هستند کالاهای مورد نیاز خود را به شرکت آمازون سفارش داده‌اند و جزئیات جا به جایی پول نشان می‌دهد که این کالاها به مناطق تحت تحرم آمریکا ارسال شده‌اند.

آمریکا همچنین شرکت آمازون را به ارائه خدمات اینترنتی به افرادی در  کشورهای کوبا، کره شمالی و سودان نیز متهم کرده است. 

رادیوفرانسه نوشت؛ بر اساس بیانیه وزارت خرانه داری آمریکا، شرکت آمازون برای پرهیز از مجازات بیشتر پرداخت این جریمه ۱۳۴۵۲۳ دلاری را پذیرفته است.