آمریکا در جلسه شورای حکام جمهوری اسلامی را به «اخاذی هسته‌ای» متهم کرد

0
192

نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۱۰ ژوئیه در جریان نشست اضطراری این سازمان در وین، جمهوری اسلامی را به «اخاذی هسته‌ای» متهم کرد.

نمایندگی ایالات متحده در بیانیه خود گفت: «راهی که رژیم جمهوری اسلامی اکنون و به عمد در پیش گرفته است تنها انزوای بین‌المللی آن را عمیق‌تر می‌کند و منجر به افزایش خطرات پیش روی این کشور خواهد شد».

جکی ولکات، نماینده آمریکا در آژانس، افزود که درپیش گرفتن تاکتیک‌های «ماجراجویانه و اخاذی‌گری» توسط ایران، سبب برداشته ‌شدن تحریم‌ها نخواهد شد.

روز جمعه گذشته آمریکا خواهان برگزاری جلسه اضطراری ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بحث در مورد اقدامات جمهوری اسلامی در کاهش تعهدات اتمی اش شده بود.

نمایندگی ایران در آژانس انرژی اتمی در واکنش با انتشار بیانیه ای درخواست آمریکا را «طنزی تلخ» توصیف و آن را نشان دهنده «انزوای» ایالات متحده در اموربین الملل ارزیابی کرده بود. در این بیانیه آمده بود که تحولات اخیر برجامی ارتباطی با وظایف شورای حکام ندارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۱۰ ژوئیه به کشورهای عضو این سازمان اعلام کرد جمهوری اسلامی با عبور از سقف ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی اورانیوم که در توافقنامه برجام قید شده بود، سطح غنی‌سازی خود را به ۴.۵ درصد رسانده است.

همزمان نماینده جمهوری اسلامی در آژانس انرژی اتمی در اظهاراتی که در مصاحبه با روزنامه آلمانی دی‌زایت بیان کرده است تاکید کرد ایران خواهان ماندن در توافق برجام است.

یورونیوز گزارش داد؛ کاظم غریب آبادی گفته است همه چیز می تواند «در عرض یک ساعت» به حالت اول بازگردد، به شرطی که «شرکای حاضر در توافق به تعهدات خود عمل کنند».