آمریکا حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت

0
256

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه پنجم فروردین و در مراسمی در کاخ سفید در کنار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، فرمان رسمی حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را امضا کرد.

پرزیدنت ترامپ در جریان امضای این فرمان گفت: امروز، اقدامات تجاوزکارانه جمهوری اسلامی و گروه‌های تروریستی در جنوب سوریه، از جمله حزب‌الله، برای تبدیل کردن بلندی‌های جولان به یک بستر بالقوه برای انجام حملات علیه اسرائیل، ادامه دارد – حملات بسیار خشونت‌بار.»

وی در ادامه گفت که این کار باید خیلی پیش از این توسط رؤسای جمهوری قبلی انجام می‌شد.

رئیس جمهوری آمریکا پس از امضا، خودکار خود را به آقای نتانیاهو داد و گفت به عنوان هدیه برای مردم اسرائیل ببرد.

رئیس جمهوری ایالات متحده پیشتر اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و روز پنجشنبه اول فروردین در توئیتی گفته بود، زمان آن رسیده است که بلندی‌های جولان به عنوان بخشی از اسرائیل به رسمیت شناخته شود.

بلندی‌های جولان بخشی از خاک سوریه بوده است و اسرائیل آن مناطق را در جریان جنگ ۱۹۶۷ خاورمیانه تصرف و سپس در سال ۱۹۸۱ به خاک خود ضمیمه کرد.

ایالات متحده که در سال‌های گذشته به قطعنامه‌های سالانه «اشغال جولان سوریه» در سازمان ملل متحد رای نمی‌داد، سال گذشته تصمیم گرفت که به آن رأی مخالف بدهد؛ تصمیمی که با استقبال دولت بنیامین نتانیاهو روبرو شد.

به گزارش صدای آمریکا؛ دولت پرزیدنت ترامپ در مهر ۱۳۹۶ نیز در اعتراض به مواضع ضداسرائیلی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو،  اعلام کرد از این نهاد بین المللی خارج می‌شود، و متعاقب آن، اسرائیل هم همین گام را دنبال کرد.