آمریکا: جمهوری اسلامی باید به آژانش انرژی هسته‌ای اجازه دهد که تأسیسات خود را بازرسی كند

0
188

وزارت امور خارجه آمریكا روز پنجشنبه 2 ژوئیه تاکید كرد كه جمهوری اسلامی باید به بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای اجازه دهد كه تأسیسات هسته‌ای خود را بازرسی كند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای که در وب سایت رسمی‌اش منتشر شد، افزود، پیشنهاد وزارت خارجه آمریکا پس از مذاکرات برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور جمهوری اسلامی با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در وین صورت می‌گیرد.

پیش از بیانیه وزارت خارجه آمریکا، برایان هوک، نماینده ویژه این کشور در امور جمهوری اسلامی با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین پایتخت اتریش دیدار کرده و در باره روند بازرسی و تحقیقات این سازمان با هم گفت‌وگو کردند.

برایان هوک، در این سفر با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا از اقدامات و عملکرد آژانس حمایت خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود تاکید کرد که جمهوری اسلامی باید با فراهم کردن اطلاعات و دسترسی مورد نیاز آژانس به تعهدات خود تحت پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی)، پروتکل الحاقی و توافقنامه‌اش عمل کند.

دیدار هوک با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از سفر منطقه‌ای وی به امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اسرائیل صورت گرفت.

هوک در سفر خود به وین همچنین با الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی با گفت‌وگو کرد.

گفتنی است که محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی روز یکشنبه در آغاز نشست علنی مجلس در واکنش به تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این کشورها را به پیگیری خواسته‌های آمریکا متهم کرد.

او گفت، مذاکره با آمریکا ممنوع است و با اروپایی‌ها نیز باید با بی‌اعتمادی مذاکره کرد. او تاکید کرد که مذاکره با آمریکا باید از موضع قدرت صورت بگیرد.

در قطعنامه پیشنهادی بریتانیا، فرانسه و آلمان که روز جمعه در شورای حکام به تصویب رسید با استناد به گزارش‌های اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر عدم همکاری جمهوری اسلامی برای بازرسی از برخی تاسیسات، از تهران خواسته شده «بدون فوت وقت» با بازرسان همکاری کند و امکان بازدید از مراکز مشکوک را برای آنها فراهم آورد.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس، در آغاز نشست اخیر شورای حکام گفته بود حدود چهار ماه است که جمهوری اسلامی اجازه بازرسی از «دو مرکز مشکوک به فعالیت‌های هسته‌ای» را نمی‌دهد.

قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی با رای موافق 25 عضو، رای مخالف چین و روسیه و رای ممتنع هفت عضو شورای حکام به تصویب رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی درباره این قطعنامه گفت: «اروپایی‌ها با پیگیری‌ خواسته‌های آمریکا در پیشبرد قطعنامه روز جمعه نشان دادند که در کینه‌ورزی به جمهوری اسلامی دست کمی از آمریکا ندارند.»

العربیه گزارش داد؛ قالیباف همچنین گفت، سه کشور اروپایی کشورها را به رای علیه ایران در شورای حکام واداشتند».