آمریکا: برنامه موشک‌های بالستیک نظام جمهوری اسلامی بخشی از مذاکرات هسته‌ای خواهد بود

0
44

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه 23 فوریه 2021 گفت که کشورش برنامه موشک‌های بالستیک نظام جمهوری اسلامی را در مذاکرات هسته‌ای مطرح می‌کند و این موضوع بخشی از مذاکرات است.

پرایس گفت: «نظام جمهوری اسلامی هنوز سیاست نقض [تعهدات برجامی] را در پیش گرفته ولی آمریکا اجازه دستیابی نظام جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای را نمی‌دهد.»

با این حال او تاکید کرد که سیاستی که دولت جو بایدن در پیش گرفته، در پی بازگرداندن نظام جمهوری اسلامی به پای‌بندی به توافق هسته‌ای است.

پرایس با اشاره به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال تحقیق درباره برخی موضوعات مرتبط با نظام جمهوری اسلامی است، از دولت جمهوری اسلامی خواست در این زمینه با آژانس همکاری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که محدودسازی برنامه هسته‌ای نظام جمهوری اسلامی از طرق دیپلماتیک صورت خواهد گرفت و در همین راستا اعلام کرد: «می‌خواهیم در چارچوب 5+1 با دولت جمهوری اسلامی گفتگو کنیم … برنامه موشک‌های بالستیک نظام جمهوری اسلامی نیز در مذاکرات مطرح می‌شود.»

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا هم روز دوشنبه 22 فوریه 2021 در همایش خلع سلاح گفت که کشورش خواهان تقویت و توسعه توافق هسته‌ای با نظام جمهوری اسلامی است به نحوی که این توافق برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای نظام جمهوری اسلامی را هم در بر بگیرد.

العربیه نوشت؛ او گفت واشنگتن می‌کوشد با اقدامات بی‌ثبات‌کننده نظام جمهوری اسلامی در منطقه و ساخت موشک‌های بالستیک از سوی این کشور برخورد کرد و به گفته او «می‌کوشیم از طریق همکاری با همپیمانان و شرکاء برجام را طولانی‌مدت‌تر کرده و با موضوعات نگران‌کننده مانند رفتار بی‌ثبات‌کننده نظام جمهوری اسلامی در منطقه و ساخت و انتشار موشک‌های بالستیک مقابله کنیم.»