آسیب‌های جدی به نیروهای اوکراینی با استفاده از پهپادهای جمهوری اسلامی توسط روسیه

0
48

در گزارشی با موضوع استفاده روسیه از پهپادهای بدون سرنشین جمهوری اسلامی اعلام شد که این پهپادهای انتحاری خطرات جدیدی برای ارتش اوکراین و نظامیان این کشور محسوب می‌شوند.

این نشریه آمریکایی در گزارش خود به نقل از فرماندهان اوکراینی آورده است که هواپیماهای بدون سرنشین «شاهد-۱۳۶» جمهوری اسلامی که پیش‌تر تحویل نظامیان روسیه شده است طی هفته گذشته حملات ویرانگری را در منطقه خارکیف انجام داده‌اند.

منابع یاد شده گفته‌اند که روسیه در نخستین مورد از استقرار گسترده سیستم تسلیحاتی خارجی پس از آغاز جنگ موفق شده است که با بهره بردن از پهادهای جمهوری اسلامی آسیب‌های جدی به نیروهای اوکراینی وارد کند.

سرهنگ رودیون کولاگین، فرمانده توپخانه هنگ ۹۲ مکانیزه اوکراین در این خصوص گفته است که پهپادهای شاهد-۱۳۶ ایران طی هفته گذشته به دفعات بر فراز مواضع زرهی و توپخانه اوکراین واقع در شمال شرقی منطقه خارکیف ظاهر شدند.

به گفته این فرمانده ارتش اوکراین روسیه پهپادهای یاد شده را به رنگ تجهیزات نظامی خود در آورده و بر آنها نام «ژرانیوم ۲» گذاشته است.

یورونیوز له نقل از وال استریت ژورنال نوشت؛ پهپادهای جمهوری اسلامی که معمولاً دو صورت جفت به پرواز درمی‌آیند و سپس به اهداف خود حمله می‌کنند تنها در منطقه عملیاتی هنگ ۹۲ مکانیزه اوکراین دو هویتزر خودکششی ۱۵۲ میلی متری، دو هویتزر خودکششی ۱۲۲ میلی متری و همچنین دو نفربر زرهی «بی‌تی‌آر» را منهدم کرده‌اند.

سرهنگ کولاگین می‌گوید که روسیه قبل از استفاده گسترده از پهپادهای شاهد ماه گذشته دست به عملیات آزمایشی زده و موفق شده بود با استفاده از پهپاد یک هویتزر یدک‌کشی ۱۵۵ میلی‌متری از نوع ام-۷۷۷ را که از سوی ایالات متحده در اختیار ارتش اوکراین قرار گرفته بود، هدف قرار دهد.

به گفته این فرمانده ارشد ارتش اوکراین یک پهپاد دیگر جمهوری اسلامی که در جریان عملیات آزمایشی یاد شده نیز دچار نقص فنی شده بود رهگیری و منهدم شد.

به نظر می رسد پهپادهای جمهوری اسلامی تا کنون بیشتر در منطقه خارکیف به کار گرفته شده و در عملیات تهاجمی مشارکت کرده‌اند.

این همان منطقه‌ای است که هنگ ۹۲ مکانیزه اوکراین به همراه بخشی دیگر از نیروی نظامی تحت امر کی‌یف طی ماه جاری در آن دست به حمله‌ای بزرگ زدند و حدود ۸ هزار و پانصد کیلومتر مربع از سرزمین های اشغال شده را پس گرفتند.

نیروهای اوکراینی همچنین در این حمله موفق شدند صدها تانک، توپ و زره پوش روسی را منهدم کنند و یا به غنیمت بگیرند.