آزادی چند شهروند دوتابعیتی در ازای رفع توقیف منابع ارزی جمهوری اسلامی

0
75

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد، باقر نمازی، شهروند ایرانی-آمریکایی 85 ساله که برای آژانس کودکان سازمان ملل کار می‌کرد و در سال 2016 در ایران بازداشت شده بود، اجازه پیدا کرده این کشور را برای «درمان پزشکی» ترک کند.

همزمان خبرگزاری «»، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی شامگاه شنبه 9 مهر گزارش داد که «طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران‬⁩ و آمریکا انجام و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است.»

یکی از سایت های نزدیک به سپاه پاسداران اعلام کرد که بزودی «آزادسازی زندانیان ایران و امریکا» در ازای «آزادسازی منابع مسدود شده ارزی جمهوری اسلامی در کره جنوبی» انجام خواهد شد.

این سایت از قول «یک مقام مطلع» گزارش داد، قرار است «7 میلیارد دلار از منابع ارزی مسدود شده در اختیار بانک مرکزی» جمهوری اسلامی قرار گیرد.

سخنگوی سازمان ملل همچنین افزود، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد قدردان این است که پس از درخواست از ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جمهوری اسلامی، این خواسته برآورده شد.

این مقام سازمان ملل گفت که دبیرکل از اینکه سیامک نمازی، پسر باقر نمازی هم از بازداشت آزاد شده، خوشحال است.

العربیه به نقل از نور نیوز و تسنیم نوشت؛ ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در این باره گفت: «بسیار خرسند هستیم که خبر لغو ممنوعیت سفر باقر نمازی از جمهوری اسلامی را توسط دبیرکل سازمان ملل متحد شنیدیم.»

او‌ افزود، وزارت خارجه ایالات متحده سپاس‌گزار است که به سیامک نمازی نیز اجازه داده شده در کنار پدرش باشد.

جارد گنسر، وکیل نمازی‌ها هم تصریح کرد: «خوشحالم که برای اولین بار در هفت سال گذشته اعلام کنم که سیامک نمازی یک شب را در خانه با پدر و مادرش در تهران می‌گذراند. ممنوعیت سفر باقر نمازی هم برداشته شده است.»

باقر نمازی، نماینده سابق یونیسف، در سال 2016 با اتهامات امنیتی و جاسوسی برای آمریکا توسط جمهوری اسلامی بازداشت شد. او و فرزندش سیامک که پیشتر در سال 2015 به همین اتهام بازداشت شده بود، به 10 سال زندان محکوم شدند.

به گفته ناظران، جمهوری اسلامی با بازداشت و زندانی‌کردن شهروندان دوتابعیتی از آنها به عنوان اهرم فشار و ابزاری برای چانه‌زنی با غرب بهره‌برداری می‌کند.

جمهوری اسلامی کوشید در جریان مذاکرات اتمی مسئله زندانیان دوتابعیتی را با مذاکرات گره بزند و به امتیازاتی دست یابد. با این حال مقامات آمریکایی همواره بر عدم ارتباط این دو پرونده تاکید داشتند.

هم اکنون دست‌کم دو زندانی دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی به نام‌های مراد طاهباز و عماد شرقی در ایران بازداشت هستند.

در جریان اعتراضات سراسری کنونی هم، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مدعی شد «9 تبعه‌ بیگانه از اتباع آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، سوئد و … » را به‌دلیل حضور و نقش آنها در این اعتراضات بازداشت کرده است.

با گسترش اعتراضات سراسری، جمهوری اسلامی تلاش دارد با منتسب‌کردن‌ آن به خارج فرصتی برای سرکوب آن یافته و همزمان با بازداشت شهروندان غربی، از فشارهای احتمالی بین‌المللی و احتمال تحریم مقامات و نهادهای مسئول در سرکوب مردم ممانعت به‌عمل آورد.