۲۵ سال زندان برای یک ایرانی-آمریکایی به اتهام “خرید موشک”

0
206

دادگاهی در نیویورک یک شهروند ایرانی-آمریکایی را به اتهام تلاش برای ارسال موشک زمین به هوا به ایران به  ۲۵ سال حبس محکوم کرد. این فرد رضا اولنگیان  نام دارد که ۶ سال پیش در استونی دستگیر و سپس به آمریکا مسترد شده بود.

 رضا اولنگیان ۵۷ ساله در سال ۲۰۱۲ در جمهوری استونی دستگیر و بلافاصله به آمریکا مسترد شد. اولنگیان بعد از انقلاب به آمریکا رفته و در سال ۱۹۹۹ شهروندی آمریکا را دریافت کرد. به گفته مقامات آمریکایی او تحت نظارت سازمان مبارزه با قاچاق آمریکا قرار داشته و در تور این سازمان گیرافتاده است.

خبرگزاری فرانس‌پرس گزارش داده است که رضا اولنگیان با یک خبرچین سازمان مبارزه با مواد مخدر آمریکا که خود را به عنوان یک دلال روسی تسلیحات جا زده بود ملاقات کرده است. او قصد داشته موشک‌های زمین به هوا و قطعات مختلف هواپیماهای نظامی خریداری کند. خرید تجهیزات نظامی برای جمهوری اسلامی شامل تحریم‌‌های بین‌المللی در آن زمان علیه حمهوری اسلامی بوده است.

مقامات قضایی آمریکایی گفتند که این شهروند ایرانی‌ـ‌آمریکایی در ابتدا قصد خرید ده موشک زمین به هوا و قطعات هواپیماهای نظامی را داشته اما بعدا اعلام کرده است که مایل است حداقل ۲۰۰ موشک خریداری کند. او می‌خواسته که این موشک‌ها و قطعات هواپیماهای نظامی را برای جمهوری اسلامی ارسال کند.

به گزارش دویچه وله؛ وکیل این شهروند ایرانی‌ـ‌آمریکایی گفته است که او درخواست تجدید نظر خواهد کرد.