۱۱ سال زندان برای یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهایی به دلیل اعتقادات مذهبی

0
280

خواهر یکتا فهندژ سعدی شهروند بهایی ساکن شیراز که در دادگاه بدوی حکم ۱۱ سال زندان دریافت کرده گفت او برای دو اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به این حکم سنگین از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب شیراز محکوم شده است. به گفته منا فهندژ سعدی، خواهرش طبق مهلت قانونی اعتراض خود را به این حکم تسلیم دادگاه خواهد کرد و امیدوار هستند این حکم ناعادلانه در دادگاه شکسته شود.

خواهر یکتا فهندژ درباره مستندات این دو اتهام در پرونده او گفت: «هیچ مستنداتی دال بر این دو اتهام برای خواهرم وجود ندارد. وقتی بهاییان اجازه‌ در دخالت مسایل سیاسی کشور را ندارند، وقتی حضورشان در کشور به رسمیت شناخته نمی‌شود چگونه می‌توانند جرم سیاسی مرتکب شوند؟ چگونه و از چه طریقی و اصلا چرا باید اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور بکنند. خواهر من یک دختر جوان بهایی ساکن شیراز است، همین و هیچ حرکتی در جهت تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی نکرده است.»

یکتا فهندژ سعدی تاکنون سه بار برای دو اتهام یکسان اقدام علیه امنیت ملی و تبیلغ علیه نظام بازداشت شده است. اولین بار پرونده‌اش مختومه و از اتهام تبرئه شد. برای دومین بار به ۱۱سال (حکم فعلی اعلام شده) محکوم شد و پرونده سوم همچنان در دادسرای انقلاب شیراز در حال بررسی است. در حال حاضر خانم سعدی با مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان وثیقه آزاد است.

خانم فهندژ  همچنین در سال ۹۱ در ترم هفتم رشته زبان انگلیسی دانشگاه پیام‌نور مرکز شیراز به دلیل بهایی بودن از دانشگاه اخراج شد.

منا فهندژ سعدی که در استرالیا زندگی می‌کند درباره بازداشت و نهایتا حکم  ۱۱ سال حبس خواهرش گفت: «یکتا در سال ۹۲ از سوی اداره اطلاعات شیراز بازداشت شد و ۵۶ روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات ماند. پس از آن برای دو اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی در شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به پنج سال حبس محکوم شد. اما پس از اعتراض یکتا و وکیلش به این حکم، در دادگاه تجدیدنظر تبدیل به دو سال حبس تعریزی و دو سال حبس تعلیقی شد. یکتا برای اجرای حکم به زندان عادل‌آباد شیراز رفت و ۷۴ روز نیز در زندان بود اما به دلیل نقض حکم در دیوان عالی، پرونده برای بررسی مجدد به شعبه‌ای هم‌عرض منتقل شد و یکتا هم موقتا آزاد شد. حالا قاضی شعبه دوم دادگاه انقلاب شیراز مجددا برای همین پرونده او را به ۱۱ سال حبس محکوم کرده که یکتا اعتراض خواهد کرد.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ او درباره نحو اطلاع خواهرش از حکم صادره گفت: «روز ۲۵ آذر ماه پیامکی از سوی قوه قضاییه دریافت کرده و طبق این پیامک  سایت«ثنا»، سامانه ثبت احکام قضایی را دیده که در آن حکمش منتشر شده بود. در واقع این راه جدید اطلاع‌رسانی قوه قضاییه برای حکم‌های صادره است.»