یک کارگروه سازمان ملل خواستار آزادی پژوهشگر آمریکایی زندانی توسط جمهوری اسلامی شد

0
153

یک گروه مدافع حقوق بشر سازمان ملل متحد از دولت جمهوری اسلامی خواست ژیو وانگ، پژوهشگر آمریکایی دانشگاه پرینستون را که از دو سال پیش که نوسط این دولت زندانی شده است، هر چه زودتر آزاد کند.

کارگروه بازداشت های خودسرانه سازمان ملل متحد می‌گوید ژیو وانگ به طور غیرعادلانه به جاسوسی متهم، در دادگاهی غیرعلنی و به طور مخفیانه محاکمه، و توسط دولت جمهوری اسلامی زندانی شده است.

در بیانیه این گروه که تاریخ صدور آن به ماه گذشته باز می گردد و در وبسایت دانشگاه پرینستون منتشر شده، دولت جمهوری اسلامی به پیروی از معیارها و قواعد بین‌المللی و آزادی فوری ژیو وانگ فراخوانده شده است.

ژیو وانگ، سال ۱۳۹۵ با گرفتن تایید دولت جمهوری اسلامی برای انجام تحقیقات مرتبط با مدرک دکترای خود به کشور ایران سفر کرد، اما مردادماه همان سال در خلال مطالعه اسناد آرشیو ملی ایران، بازداشت و زندانی شد.

دادگاه دولت جمهوری اسلامی در یک محاکمه غیرعلنی ژیو وانگ را به اتهام جاسوسی به مجازات ده سال حبس محکوم کرد.

سخنگوی قوه قضائیه دولت جمهوری اسلامی اعلام کرد که آقای وانگ «با نفوذ خاصی وارد ایران شده بود» و پس از بازداشت به دنبال اینکه «محرز شد وی در جهت جمع‌آوری اطلاعات فعالیت می‌کند» بازداشت و به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

این در حالیست که آقای وانگ با ویزای دانشجویی برای انجام مطالعات مربوط به پایان‌نامه دکترای خود در رشته تاریخ حکومت‌داری به ایران سفر کرد. استاد راهنمای او نیز اعلام کرد که تحقیقات آقای وانگ روی مدارکی مربوط به دوران قاجار بوده و معلوم نیست چطور حکومت دولت جمهوری اسلامی مطالعه روی مدارک صد سال پیش را جاسوسی دانسته است.

در پی اعلام محکومیت این دانشجوی آمریکایی، مقامات دولت پرزیدنت ترامپ این اقدام دستگاه قضایی جمهوری اسلامی را محکوم کردند و خواستار آزادی او شدند.

به گزارش صدای آمریکا؛ بازداشت این پژوهشگر آمریکایی چینی تبار واکنش‌ بیش از هزار و ۵۰۰ استاد دانشگاه و مورخ برجسته از ۳۴ کشور جهان از جمله آمریکا را نیز در پی داشت که با امضای یک بیانیه خواستار آزادی سریع ژی یو وانگ شدند.