یک سال محکومیت برای چهار شهروند بهایی و انتقال سه نفر از آنها به زندان برای اجرای حکم

0
302

یک منبع مطلع گفت دری امری (اسماعیل‌پور)، ۴۴ ساله و شهروند بهایی ساکن مشهد که به اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق اشاعه مذهب بهاییت» به یک سال حبس محکوم شده برای اجرای حکم صبح روز ۲۳ آبان ۹۷ به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شد.

دری امری به همراه دو شهروند بهایی دیگر ساکن مشهد به نام‌های می خلوصی و شایان تفضلی در تاریخ ۱۲ خرداد سال ۹۳ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند. این منبع مطلع گفت همگی آنها در خانه می خلوصی به همراه چند مهمان دیگر مشغول دعا بودند که با هجوم ماموران به منزل دستگیر شده‌اند. به گفته این منبع مدتی بعد ساقی فدایی دختر می خلوصی نیز بازداشت شده است.

به گفته این منبع دری امری (اسماعیل پور)، می خلوصی و شایان تفضلی هر کدام به مدت ۵ ماه و ساقی فدایی به مدت ۸۵ روز در زندان وکیل‌آباد مشهد به سر بردند. پس از آن هر کدام با مبلغ وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد تا زمان صدور رای قطعی دادگاه آزاد شدند.

این منبع گفت: «همگی آنها طی سه جلسه دادگاه در شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی سلطانی متهم به اتهام تبلیغ علیه نظام شدند اما مستندات این اتهام روشن نبود. در پرونده آمده بود که اینها با افراد غیربهایی در ارتباط بودند و تشکیلاتی برای تبلیغ مذهب بهاییت داشته‌اند. سوال‌های هم که در بازجویی شان مطرح می‌شد این بوه که آیا آنها با کسی درباره مذهب بهایی صحبت کرده‌اند و کتاب دینی‌شان را برای دیگران خوانده‌اند.»

شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد هر چهار نفر را به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق اشاعه مذهب بهاییت به یک سال حبس محکوم کرد و شعبه ۲۰ دادگاه تجدیدنظر مشهد نیز این رای را در شهریور ماه ۹۷ تایید کرد.

پیش از این می خلوصی و ساقی فدایی برای اجرای حکم یک سال حبس در تاریخ ۹ آبان ماه راهی زندان وکیل‌آباد شدند. دری امری نیز روز ۲۳ آبان ماه برای اجرای حکم به این زندان منتقل شد. هنوز شایان تفضلی برای اجرای حکم فراخوانده نشده است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ این منبع مطلع همچنین گفت شایان تفضلی و ساقی فدایی که هر دو متولد ۱۳۶۹ نیز هستند به دلیل داشتن دیانت بهایی از حق تحصیل در دانشگاه محروم شدند «هر دو انها در کنکور سال ۱۳۸۷ شرکت کردند که به دلیل داشتن مذهب بهایی مواجه با نقض پرونده در سازمان سنجش شدند و هرگز وارد دانشگاه نشدند. این دو هیچکدام در فرم‌های ثبت‌نام کنکور مذهب‌شان را قید نکرده بودند با این حال از از ورود به دانشگاه با عنوان «نقض پرونده» محروم شدند.»