گشت های ویژه برای شناسایی منشاءبوی نامطبوع

0
308

هر چند که چند ساعت از استشمام بوی نامطبوع تهران در بخش های وسیعی از پایتخت می گذرد، اما هنوز منشا این بو مشخص نشده و کمیته ویژه ای در این رابطه تشکیل شده است.

 از ساعت ۱۷ عصر روز چهارشنبه بوی نامطبوعی در بخشهای وسیعی از استان تهران حس شد. از همان دقایق اولیه استشمام بو در مناطق غربی و مرکزی تهران، گمانه زنی ها در رابطه با منشا بو آغاز شد.

یکی از گمانه زنی های اولیه در رابطه با علت پراکندگی بو، ترکیدگی فاضلاب در بخش هایی از میدان انقلاب بود، گمانه ای که پس از ساعتی رد شد.

گشت های ویژه برای شناسایی منشاءبوی نامطبوع 

رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از تلاش گشت های ویژه برای شناسایی منشاء بوی نامطبوع در پایتخت خبر داد.

صدرالدین علیپور با بیان اینکه منشاء بوی نامطبوع مشخص نیست، گفت: محیط زیست استان تهران گشت هایی را برای شناسایی این بو به نقاط مختلف اعزام کرده و در حال حاضر ما نیز برای شناسایی منشاء این بو به این گشت ها ملحق شده ایم.

 وی در پاسخ به این پرسش که احتمال دارد منشاء این بو فاضلاب تهران باشد گفت: تا زمانی که اطلاعات دقیقی به دست نیاورده نمی توانیم در خصوص منشاء آن گمانه زنی کرد.

غرب تهران، منشاء نامطبوع بو؟

علیپور در پاسخ به اینکه گفته می شود این بوی نامطبوع از غرب به سمت مرکز تهران در حال انتشار است، گفت: گشت های ویژه به همین دلیل به سمت غرب تهران اعزام شدند. تیم های آتش نشانی نیز برای کمک مشغول فعالیت هستند.

انوشیروان محسنی بندپی در پاسخ به این سوال که آیا استانداری تهران در رابطه با پیگیری منشابوی نامطبوع تهران، ورود کرده است؟ گفت: در حال حاضر جلسه ای در همین رابطه در حال برگزاری است.

وی افزود: منشا بوی نامطبوع در حال بررسی است.

کمیته ویژه تشکیل شد

مدیر کل محیط زیست تهران از تشکیل کمیته ویژه برای یافتن علت انتشار  بوی بد در تهران خبر داد.

کیومرث کلانتری اعلام کرد: تا این لحظه هنوز دلیل دقیقی برای این موضوع اعلام نشده است.

تشکیل جلسه مدیریت بحران

 گشتهای آتش‌نشانی تهران در حال بررسی منشا بوی بد در شهر تهران هستند و نیروهای آتش‌نشانی و امدادی در تهران تشکیل جلسه مدیریت بحران داده اند.

مدیر کل محیط زیست تهران از تشکیل کمیته ویژه برای یافتن علت انتشار  بوی بد در تهران خبر داد.

کیومرث کلانتری اعلام کرد: تا این لحظه هنوز دلیل دقیقی برای این موضوع اعلام نشده است.

ماده‌ای که برای آسان‌سوختن گاز تزریق می‌شود، احتمال پراکندگی بو

دقایقی پیش، کلانتری در آخرین اظهار نظر خود در رابطه با بررسی منشاء بوی نامطبوع تهران، اعلام کرد:  کمیته ویژه‌ای تشکیل شده و هواشناسی و شهرداری‌های ۲۲ منطقه و آتش‌نشانی و  وارد عمل شده‌اند.  اطلاعات غیرمستندی اعلام شده که هیچ کدام مورد تایید نیست. هواشناسی هرگونه تغییرات جوی را رد کرده است. مدیرکل آب و فاضلاب استان تهران هرگونه آسیب به شبکه فاضلاب در این حد را رد کرده است.

وی تصریح کرد: بررسی‌های ما تا این لحظه به نتیجه قطعی نرسیده است.  همه بخش‌ها را وارد عمل کرده‌ایم و کارگروه‌های مختلف تشکیل شده و به زودی جلسه‌ای در این موضوع هم خواهیم داشت.

کلانتری ادامه داد: این بو شباهت به ماده‌ای دارد که شرکت گاز به لوله‌های گاز تزریق می‌کنند و برای آسان سوختن گاز استفاده می‌شود اما هنوز مدیرکل شرکت گاز تهران این موضوع را تایید نکرده است.

تا این ساعت هنوز هیچ نهادی،   منشاءاصلی بوی نامطبوع تهران را اعلام نکرده است.

فرمانداری هم کمیته بوی نامطبوع تشکیل داد

معاون فنی عمرانی فرماندار تهران  اعلام کرد: فرمانداری تهران کمیته‌ای برای بررسی منشأ بوی نامطبوع تهران تشکیل داده است.

غلامحسین آرام افزود: در حال حاضر نماینده فرمانداری نیز در حال اعزام به کمیته بوی نامطبوعی است که کیومرث کلانتری مدیرکل محیط زیست استان تهران از تشکیل آن خبر داده بود.

وی تاکید کرد: این که اعلام شده منشأ بوی نامطبوع در ایستگاه متروی ملت است مردود شده زیرا این ایستگاه مورد بازرسی قرار گرفت و منشأ بوی نامطبوع نبود.

شهروندان تهرانی  از حس شدن بوی نامطبوع در مناطق مختلفی همچون میدان انقلاب، خیابان احمد قصیر، میدان حسن‌آباد و … خبر داده‌اند.

گشت‌های آتش‌نشانی تهران در حال بررسی منشا بوی بد در شهر تهران هستند و نیروهای آتش‌نشانی و امدادی در تهران تشکیل جلسه مدیریت بحران داده اند. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی بوی بد منتشر شده را گوگردی توصیف کرده بودند.

انتشار بوی نامطبوع در پایتخت ارتباطی به مترو ندارد

 علی امام، مدیرعامل مترو  در مورد احتمال انتشار بوی گاز از ایستگاه های مترو گفت: احتمال متصاعد شدن بوی نامطبوع از ایستگاه های مترو غیر ممکن است.

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران نیز با اشاره به اینکه انتشار بوی نامطبوع ارتباطی با ایستگاه های مترو تهران ندارد، عنوان کرد: سرویس دهی در خطوط مترو با روال عادی در حال انجام است.

بررسی نقش کارخانه های غرب و جنوب پایتخت در ایجاد بوی نامطبوع

صمیم روزبهانی با اعلام این خبر گفت: پس از انتشار بوی نامطبوع تمامی گزینه های محتمل به عنوان علت این موضوع را به ترتیب اهمیت بررسی کردیم؛ ترکیدگی و نشت گاز شهری، انتشار مواد خطرناک، تغییر در نحوه فعالیت مراکز انباشت زباله و فعالیت پالایشگاه تهران را بررسی کردیم که مسئولان هر یک از این واحدها نقش این موارد را در انتشار بوی نامطبوع رد کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها یک گزینه باقی مانده که در حال بررسی است و آن انتشار مواد خام سوزی و خروجی اگزوزهای کارخانه های غرب و جنوب تهران است. در این رابطه به مناطق ۲۱ و ۲۲ و مناطق جنوبی ابلاغ کردیم تا وضعیت را پایش و نتیجه را اعلام کنند.

به گفته روزبهانی براساس اطلاعات اورژانس، انتشار بوی نامطبوع در تهران تاکنون مصدومی نداشته است.

شاخص آلودگی ۱۵۰ در جنوب شهر/بوی نامطبوع ربطی به ذرات معلق ندارد

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران اعلام کرد: آلودگی کنونی هوای پارک سلامت، ایستگاه قائم و باقرشهر در جنوب شهر تهران  که نزدیک منطقه پالایشگاه تهران است ربطی به بوی نامطبوع تهران ندارد.

محمد رستگاری با اشاره به ناسالم بودن هوای کنونی تهران در این سه ایستگاه برای همه گروه‌ها و شاخص بالای ۱۵۰ در این مناطق افزود: شاخص آلودگی در این ایستگاه‌ها به دلیل بالا بودن ذرات معلق در این سطح قرار گرفته و به طور طبیعی در بسیاری از شب‌ها به دلیل شدت گرفتن ترافیک در این مناطق شاهد این وضعیت هستیم.

وی تصریح کرد: بوی نامطبوعی که تهران را فراگرفته به ذرات معلق ارتباطی ندارد و شاخص بالای آلودگی در این منطقه به نشت پالایشگاهی و بوی نامطبوع تهران مربوط نیست.

فعالیت گشت های ویژه ای محیط زیستی در مناطق ۲۲ گانه تهران

صدرالدین علیپور با بیان اینکه پس از تایید انتشار بویی نامطبوع در سطح شهر تهران پیرو دستور شهردار، اکیپ های گشتی های محیط زیستی و آتش نشانی فعال شد، گفت: این گشت ها تمامی مناطق ۲۲ گانه تهران را مورد نظارت و بازبینی قرار دادند و تاکنون هیچ کانونی که نشان دهد منشاء این بود بر روی سطح زمین است گزارش نداده اند.

او ادامه داد: برای آنکه منشاء این بو نامطبوع مشخص شود همین نظارت و گشت زنی باید توسط سازمان ها و نهادهای مرتبط دیگر مانند آب و فاضلاب و گاز فعال شود و عوامل احتمالی مشخص و گشت های خاص برای شناسایی کانون به این بو نامطبوع فعال شود تا بتوان در خصوص منشاء زیرزمینی این بو نیز اظهارنظر قطعی کرد.

وی گفت: در حال حاضر همچنان بوی نامطبوع پایتخت منشاء یابی نشده است.

احتمال دارد بوی نامطبوع تهران،منشا محیط زیستی داشته باشد

 رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خصوص آخرین گمانه زنی ها در رابطه با منشاءبوی نامطبوع عصر امروز تهران ،گفت: حوالی ساعت 17 گزارشاتی در رابطه با استشمام بوی نامطبوع در برخی مناطق واصل شد.

وی افزود: از طریق دستگاه های مختلف از جمله آب و فاضلاب و محیط زیست، پسماند و گاز تهران بررسی شد. همه دستگاه ها تا کنون اعلام کردند که منشایی که گاز یا فاضلاب باشد شناسایی نشده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه بو کم شده است، گفت: مراجعی هم در این رابطه به مراکز درمانی نشده باشد. احتمال یک موضوع محیط زیستی مطرح است که نیاز به بررسی های هر چه بیشتر دارد.

صادقی تاکید کرد:تا کنون این بو نگران کننده نیست.

بوی نامطبوع پایتخت در حال کاهش است

غلامحسین آرام در خصوص آخرین وضعیت منشاء یابی بوی نامطبوع پایتخت گفت: به مناطقی که بوی نامطبوع در آنها آزاردهنده بود سرکشی کردیم و در حال حاضر بوی نامطبوع به شدت کاهش پیدا کرده و در حال برطرف شدن است اما هنوز نتوانسته ایم منشاءی برای آن پیدا کنیم.

به گزارش مهر؛ وی تاکید کرد: این بو، منشاء سطحی ندارد و منشاء آن زمینی است.