گزارش فوربس: چطور جمهوری اسلامی، اروپا را از دست می‌دهد

0
259

در حالی که ایالات متحده استراتژی جدید خود در برابر جمهوری اسلامی را در پیش می گیرد، تهران مستاصلانه در پی راه نجات است. جمهوری اسلامی در نبود اوباما و سیاست مماشات او فاصله گرفتن اروپا را حس می کند.

فوربس در گزارشی به نوشته حشمت علوی، یادآور شد:‌ بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، در تماسی تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، حمله موشکی حوثی های مورد حمایت جمهوری اسلامی به ریاض را محکوم کرد.

فدریکا موگرینی، مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در سفر اخیر خود به واشنگتن ابراز اطمینان کرد توافق هسته ای جمهوری اسلامی که از سوی پرزیدنت ترامپ تصدیق نشد، لغو نخواهد شد.

با این وجود، منابعی در کنگره می گویند جمهوریخواهان بلندپایه بر کاستی های توافق هسته ای تاکید کرده و اصرار داشتند روابط مالی و اقتصادی انجام گرفته با جمهوری اسلامی در خطر قرار دارد.

آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیشتر از اروپایی ها خواسته بود در برابر دولت آمریکا خصوصا بر سر نقض توافق هسته ای بایستند.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، پیشتر تلاش کرده بود از شکاف بین واشنگتن و بروکسل استفاده کرده و اروپا را درگیر توافق های اقتصادی کند.

رسانه های جمهوری اسلامی اظهارات اخیر امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه، سخنگوی وزارت خارجه آن کشور و شرکت معظم نفتی توتال مبنی بر پایبندی کامل شان به تحریم های آمریکا را نشانه ای بیشتر از فاصله گرفتن اروپا از رژیم جمهوری اسلامی توصیف کرده اند.

ماکرون چهارشنبه گفت در برابر برنامه موشک های بالیستیک جمهوری اسلامی و نفوذش در خاورمیانه موضعی محکم خواهد داشت.

وزارت خارجه فرانسه همچنین گفته است اتهامات مطرح از سوی واشنگتن مبنی بر نقض دو قطعنامه شورای امنیت از سوی جمهوری اسلامی را جدی گرفته و از ایران خواست به تمام تعهدات بین المللی اش عمل کند.

رسانه های حکومتی و روحانیون ارشد می گویند اروپایی و آمریکا را دشمن می دانند.

سرمایه گذاری ایران در ایجاد شکاف میان آمریکا و اروپا چیزی بیش از یک خیال خام نیست.

آشکار است که شرکت های اروپایی حاضر نیستند خطر جریمه شدن از سوی آمریکا را برای حفظ روابط با جمهوری اسلامی متحمل شوند.

به گزارش صدای آمریکا؛ غرب باید در چیدن بال های تروریستی ایران خصوصا در هدف گرفتن سپاه پاسداران به عنوان سازمانی تروریستی متحد باشد.