گزارش سالانه آمریکا: جمهوری اسلامی همچنان در راس کشورهای حامی تروریسم است

0
200

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره وضعیت تروریسم در جهان جمهوری اسلامی را کماکان “بزرگ‌ترین حامی تروریسم” نامید. طبق این گزارش، از تعداد حملات تروریستی در سال گذشته کاسته شده است.

روز چهارشنبه (۲۸ تیر/۱۹ ژوئیه) وزارت خارجه آمریکا گزارشی را منتشر کرد که در آن گفته می‌‌شود شمار حملات تروریستی در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال قبل از آن ۹ درصد و شمار قربانیان ترورها ۱۳ درصد کاهش یافته است.

بنا بر گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در مورد وضعیت تروریسم در جهان، گروه “دولت اسلامی” (داعش) هم‌چنان خطرناک‌ترین نیروی تروریستی است که در سال گذشته ۱۱۳۳ حمله تروریستی انجام داده است که در آن ۹۱۱۴ نفر کشته شده‌اند. در مجموع در سال گذشته میلادی ۱۱۰۷۲ اقدام تروریستی در جهان انجام شده است که جان ۲۵۶۲۱ نفر را گرفته است. ۳۳۸۱۴ نفر نیز زخمی شده‌اند.

بر اساس این گزارش که توسط دانشگاه مریلند برای وزارت خارجه آمریکا تهیه شده است، داعش در سال گذشته میلادی ۲۰ درصد بر میزان اقدامات تروریستی خود در عراق نسبت به سال ۲۰۱۵ افزده است و تعداد قربانیان این حملات در این کشور نیز ۶۹ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۵ بوده است.

بنا بر این گزارش، حملات تروریستی در ۱۰۴ کشور جهان رخ داده‌ و ۷۵ درصد قربانیان در پنج کشور دنیا، شامل عراق، افغانستان، سوریه، نیجریه و پاکستان هستند.

گزارش وزارت خارجه آمریکا می‌گوید، جمهوری اسلامی مهم‌ترین حامی تروریسم در جهان است. این گزارش در این رابطه به حمایت جمهوری اسلامی از سازمان فلسطینی حماس و حزب‌الله لبنان استناد می‌کند.

به گزارش دویچه وله؛ گزارش کاهش شمار حملات تروریستی را ناشی از آرام‌تر شدن فضای افغانستان، یمن، سوریه، نیجریه و پاکستان می‌داند. در مقابل شمار این حملات در سومالی، ترکیه و هند بیشتر شده است. هم‌چنین درباره تلاش‌های سودان علیه تروریسم و فاصله گرفتن از سیاستی که «در سال ۱۹۹۳ در حمایت از فلسطینیان و گرو‌ه‌های نظامی در لبنان» داشت، به شکل مثبت یاد شده است.