گزارش ان‌بی‌سی: دولت ترامپ برای بیرون راندن جمهوری اسلامی از سوریه برنامه جدیدی دارد

0
219

شبکه خبری «ان بی سی» در گزارشی طولانی به برنامه تازه دولت ترامپ در مقابله با نیروهای جمهوری اسلامی و دست نشاندگان آن کشور در سوریه پرداخته و می گوید مقامهای پنتاگون نگرانند که تمرکز بیش از اندازه واشنگتن بر حضور نیروهای ایرانی و دست نشاندگانش در سوریه می تواند به رویاروئی نظامی دو کشور بینجامد.

در استراتژی جدید واشنگتن هدف قرار دادن مستقیم نیروهای جمهوری اسلامی یا دست نشاندگانش در سوریه نیست.

در حال حاضر نیروهای نظامی آمریکا مستقر در سوریه اجازه توسل به زور را در مقابل سربازان جمهوری اسلامی و دست نشاندگان جمهوری اسلامی در سوریه ندارند، اما تنها حق دفاع از خود را در صورت هدف قرار گرفتن دارند؛ منتها ممکن است صرف حضور نیروها، جرقه یک درگیری دو طرف را بزند.

در استراتژی جدید، با فشار مالی، تلاش شده تا نیروهای جمهوری اسلامی و دست نشاندگانش را وادار به خروج از خاک سوریه کند. کمک آمریکا شامل بازسازی مناطقی از خاک سوریه که در کنترل نیروها ی جمهوری اسلای یا روسیه است، نمی شود.

آمریکا همچنین شرکتهای روسی و جمهوری اسلامی که در بازسازی سوریه مشارکت داشته باشند را تحریم می کند.

به موجب قانون کنگره آمریکا با عنوان «اجازه استفاده از نیروی نظامی» (AUMF)، چنانچه نظامیان آمریکائی مستقر در سوریه سربازان جمهوری اسلامی را مستقیما هدف قرار دهند پا را از مرز قانون فراتر نهاده اند.

پروفسور «انا هاتاوی» از دانشگاه ییل می گوید که اگر در استراتژی تازه دولت ترامپ قرار باشد نیروهای جمهوری اسلامی هدف قرار گیرند، لازم است پیش از آن از کنگره مجوز چنان اقدامی کسب شود و گرنه قانون «اجازه استفاده از نیروی نظامی» توسط نظامیان آمریکائی نقض شده است.

یک مقام دولت ترامپ به این شبکه خبری گفته است، از سال گذشته استراتژی دولت ترامپ در سوریه چهار هدف را دنبال می کرده است: نبرد با داعش تا نابودی آن، هشدار به اسد در استفاده از سلاح شیمیائی، آماده کردن گذار سیاسی و انتقال قدرت در دمشق و جلو گیری ازنفوذ بدخواهانه جمهوری اسلامی در سوریه و منطقه.

به گزارش صدای آمریکا؛ این مقام افزوده است دولت ترامپ برنامه خود در استراتژی تازه در سوریه را به کنگره خواهد داد که در آن، اولویتهای واشنگتن مشخص شده است.