گزارشگران بدون مرز خطاب به حسن روحانی: 54 روزنامه نگار را آزاد کنید

0
140

گزارشگران بدون مرز در بیانیه ای، ضمن تاکید بر لزوم گشایش در عرصه آزادی بیان و رسانه‌ها، خواستار آزادی 54 روزنامه نگار و وب‌نگار زندانی در ایران بدون قید و شرط شده است.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان؛ تارنمای گزارشگران بدون مرز چنین ادامه میدهد:

انتخابات ایران : نه به دیکتاتور! امید، آزادی٥٤ روزنامه‌نگار و وب نگار زندانی است..

امروز امید حل بحران‌هایی که سال‌هاست کشور رافلج کرده‌ است، بر دوش شماست. نخستین گام، تضمین اطلاع رسانی آزاد و مستقل برای همگان، محترم شمردن تعهد‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی و به ویژه در عرصه‌ی گردش آزاد اطلاعات، است. تا این همه میسر نشوند، شهروندان ایران نمی‌توانند از آزادی بهرمند شوند و همیار حل بحران‌ها شوند.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در تاریخ ٢٤ خرداد ١٣٩٢ در ایران در نبود اطلاع رسانی عینی برگزار شد، بیش از ٥٠ میلیون رأی دهنده ایرانی برای انتخاب از اطلاعاتی آزاد و مستقل محروم بودند. اما با وجود بسته بودن انتخابات، ایرانیان از این فرصت برای ابراز نظر خود استفاده کردند و به سیاست‌های علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نه گفتند.

هر چند نیاز به اثبات نداشت، اما، انتخابات امسال نشان داد که در انتخابات خرداد ١٣٨٨ رأی مردم به تغییر، از سوی دو دشمن آزادی اطلاع رسانی علی خامنه‌ای و محمود احمدی نژاد، مصادره شده بود. اینگونه این دو، مسئول سرکوب و بازداشت‌ و شکنجه‌ی بیش از سیصد روزنامه‌نگار و وب‌نگار هستند.

در تاریخ ٢٥ خرداد حسن روحانی نامزد محافظه‌کار میانه‌رو با وعده تغییرات جدی در کشور، با نزدیک به ٥١ درصد آرا به ریاست جمهوری ایران برگزیده شد.

«آقای روحانی، امروز شما با حمایت گسترده‌ی اصلاح‌طلبان و تحول خواهان ایران به هفتمین رئیس جمهور اسلامی ایران برگزیده شده‌اید. انتخاب شما پس از هشت سال مسوولیت محمود احمدی نژاد در این مقام است که به ویژه در چهارسال گذشته، سرکوب و تضییقات علیه جامعه مدنی و روزنامه‌نگاران،هر روز بیشتر شده بود.

«شما در کارزارهای انتخاباتی خود به گشایش در عرصه آزادی بیان و رسانه‌ها و آزادی زندانیان سیاسی تاکید داشتید. این وعده‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل حمایت گسترده تحول خواهان ایران به ویژه زنان و جوانان از شما بود. امروز بر شماست که وفای به عهد کنید و وعده‌ها را تحقق بخشید.

«امروز امید حل بحران‌هایی که سال‌هاست کشور رافلج کرده‌ است، بر دوش شماست. نخستین گام، تضمین اطلاع رسانی آزاد و مستقل برای همگان، محترم شمردن تعهد‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی و به ویژه در عرصه‌ی گردش آزاد اطلاعات، است. تا این همه میسر نشوند، شهروندان ایران نمی‌توانند از آزادی بهرمند شوند و همیار حل بحران‌ها شوند.

«در تاریخ اول خرداد ١٣٩٢ گزارش‌گران بدون مرز در باره اهمیت آزادی‌های بنیادین و در راس آن‌ها آزادی اطلاع رسانی، نامه‌ای خطاب به شما و هفت نامزد دیگر منتشر کرد. امروز این مطالبات را برای شما بعنوان رئیس جمهور ایران یادآور می‌شویم.

گزارش‌گران بدون مرز، انجمن جهانی دفاع از آزادی اطلاع رسانی،خواهان جلب توجه شما به وضعیت تحمل ناپذیر آزادی اطلاع رسانی و سرکوبی‌ است که روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران قربانی آن شده‌اند، به ویژه بانی همه‌ی این تضییقات یعنی مصونیت از مجازات است.

گزارش‌گران بدون مرز از شما می‌خواهد به آزادی اطلاع رسانی، مبارزه علیه مصونیت از مجازات، که آغاز گذار ایران به سوی بهرمند شدن از دولتی قانونمدار است، متعهد شوید. این خواست‌ها از جمله مطالبات مردم ایران هستند، که در تظاهرات‌های میلیونی آنرا مطالبه، و شرط اجتناب‌ناپذیر پایان انزوای جهانی ایران است.

گزارش‌گران بدون مرز از شما می‌خواهد از امروز در باره موارد زیر متعهد شوید:

٥٤ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی در ایران را بدون قید و شرط آزاد کنید. برخی از این زندانیان در فردای انتخابات مورد مناقشه‌ی محمود احمدی نژاد در ٢٢ خرداد ١٣٨٨ بازداشت شده اند، و به چهارمین سال بازداشت خود نزدیک می‌شوند. برخی دیگر از سال‌ها پیش از انتخابات در زندان هستند. تنها جرم آن‌ها انجام وظیفه‌ی اطلاع رسانی‌ست که حق قانونی آن‌ها بوده است. تا آن زمان که روزنامه‌نگاران به شکل خودسرانه و نظام‌مند برای بستن دهان رسانه‌ها و خاموش کردن جامعه مدنی، بازداشت می‌شوند، آزادی اطلاع رسانی در ایران نمی‌تواند رعایت شود.

قانون رسانه‌ها را به شکل بنيادين اصلاح کند. اين اصلاحات به ويژه در عرصه های چون غير جزايی کردن جرايم مطبوعاتی که تضمین عدم دستگیری روزنامه‌نگاران است و تضمين آزادی بيان بدون تبعيض در زبان، مذهب و عقايد سياسی ضروری است. بازنگری این قانون ( قانون مطبوعات مصوب ١٣٦٤ که در سال ١٣٧٩ از سوی مجلس پنجم و در سال ١٣٨٨ از سوی مجلس هفتم تغییر داده شد، در آخرین تغییر، با اصلاح ماده یک قانون، رسانه‌های آنلاین و خبرگزار‌ ها به این قانون الحاق شدند) که اجازه می‌دهد فعالان اطلاع رسانی در معرض اتهام‌های واهی چون « اقدام علیه نظام» و یا «توهین به رهبری» و «انتشار اخبار کذب» قرار گیرند،ضروری‌ است. به ویژه اصلاح انجام شده در سال ١٣٨٨ که رسانه‌های آنلاین را مجبور به دریافت مجوز می‌کند، باید لغو شود.

اجرای طرح اینترنت حلال (ملی) که تحمیل «تبعیض دیجیتالی‌» به مردم این کشور و خطرناک است، لغو کنید.دسترسی به اینترنت آزاد، بدون فیل‌ترینگ و کنترل را برای مردم ایران تضمین کنید.

به چیره‌گی مصونیت از مجازات در کشور پایان دهید. قتل روزنامه‌نگاران مخالفی چون ابراهیم زال زاده،مجید شریف،محمد مختاری، محمد جعفر پوینده و پیروز دوانی،که در سال‌های پایانی دهه هفتاد از سوی ماموران وزارت اطلاعات،ترور شدند، عاملان کشتن زهرا کاظمی در زندان در سال ١٣٨٢، آیفر سرچه در سال ١٣٨٤، وبلاگ‌نویس جوان امیدرضا میرصیافی در سال ١٣٨٧ ، علیرضا افتخاری در سال ١٣٨٨ ، هاله سحابی روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان و هدی صابر روزنامه‌نگار نشر یه ایران فردا، و ستار بهشتی در سال ١٣٩١ نباید از مجازات مصون بمانند.

 

مقاله قبلیوکیل ستار بهشتی: نگذارید در زمان ریاست جمهوری شما چنین جنایتی تکرار شود
مقاله بعدیجنجال درباره سکوت خاتمی نسبت به پیروزی روحانی
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...