کودکان ناتوان در عصر حجر مانند پادشاهان دفن می‌شدند

0
423

دانشمندان موفق کشف گنجینه‌ای از جواهرات، دندان روباه و مهره‌هایی از عاج فیل در قبر 34000 ساله‌ دو کودک ناتوان شده‌اند که این نوع دفن شدن نشان می‌دهد کودکان معلول همانند پادشاهان دفن می‌شدند.

بقایای این دو کودک 10 و 12 ساله که 34000 سال پیش در روسیه به خاک سپرده شده بودند، نشان می‌دهد که در عصر حجر مردم با افراد ناتوان چگونه رفتار می‌کردند.

اجساد این دو کودک در گورستان «سان‌قیر» خارج از ولادیمیر در روسیه پیدا شده است. بدن آنها در گوری بلند و باریک قرار داشت و 10000 مهره عاج فیل، بیش از 300 دندان روباه و حداقل 20 بازوبند در این دو قبر کشف شد. نحوه قرارگیری این دو کودک در قبر نیز جالب توجه بود؛ اجساد این دو از سمت سر در کنار هم قرار داشت.

همچنین آثار هنری حکاکی‌شده، 16 نیزه از جنس عاج فیل، شاخ گوزن و دو استخوان ساق پا، که روی سینه این دو پسر قرار داشت، در این گور این کودکان ناتوان پیدا شده‌اند.

محققان قبر این دو کودک را با قبری متعلق به مردی بالغ، که هنگام مرگ حدود 40 سال داشته است، مقایسه کردند. ابزار پیدا شده در قبر این مرد بالغ کم‌ارزش‌تر از گنجینه‌های یافت‌شده در گور این دو کودک ناتوان بوده است.

تقریبا 3000 مهره عاج فیل، 12 دندان نیش روباه، یک گردن آویز سنگی و 25 بازوبند عاج فیل در قبر این مرد بالغ پیدا شده که به طور قابل توجهی کمتر از یافته‌های کشف‌شده در قبر این دو کودک است.

اریک ترینکاس، یکی از محققان، در این باره می‌گوید: «نحوه تدفین بزرگسالان تفاوت زیادی با نحوه تدفین کودکان داشته است».

636545522869606970

اجساد دو کودک معلول مربوط به عصر حجر

گورستان سان‌قیر که قدمت آن به اواسط دوره پارینه سنگی برمی‌گردد، برای دهه‌ها مورد مطالعه دانشمندان بوده است. زمانی که این دو کودک دفن شده‌‌ بودند، این منطقه بیش از حد معمول گرم بوده است. به گفته دانشمندان، عصر یخ‌بندان بعد و قبل از این دوره اتفاق افتاده است.

درجه حرارت بالاتر در این دوره، توضیح می‌دهد که چگونه شکارچیان باستانی توانسته‌اند زمین یخی را بکنند تا افراد مرده خود را دفن کنند.

10 بدن در قبرستان سان‌قیر پیدا شده است اما بقایای این دو پسر جوان در شرایط شگفت‌انگیز کشف شده‌اند. آنالیز بدن این دو کودک نشان می‌دهد که هر دو از شرایط خاصی رنج می‌‌برده‌اند که احتمالا دلیل مرگ زود هنگام آنها بوده است. دانشمندان می‌گویند که این دو پسر بچه در چند دوره مختلف زندگی تحت استرس زیادی بوده‌اند.

به گزارش آنا از DailyMail، آنالیزها نشان می‌دهد که استخوان ران پسر جوان‌تر کوتاه و خمیده بوده است. همچنین دندان‌های پسر بزرگ‌تر به‌سختی استفاده شده بوده است. به گفته دانشمندان، به نظر می‌رسد که پسر بزرگ‌تر علیل بوده است.