کوتاهی اطلاعات سپاه در نگهداری از کاووس سیدامامی

0
170

یک منبع اگاه به پرونده مرگ کاووس سید امامی استاد دانشگاه و مدیر عامل «حیات وحش میراث پارسیان» در زندان اوین گفت برخلاف ادعای دو نماینده مجلس، خانواده آقای امامی روز دوشنبه ۲۳ بهمن‌ماه درخواست کالبد شکافی داده‌اند. این منبع همچنین گفت در فیلم صحنه خودکشی مرحوم امامی دیده نمی‌شود: « «این فیلم دو سه ساعت است و صحنه خودکشی در فیلم را ما ندیدیم.» این منبع با امیدواری بر اینکه بتوان شاهد روند عادلانه در کالبدشکافی و پروسه تحقیقات بود، گفت: «اکنون مساله مهم علت بازداشت و نحوه بازجویی و نگهداری از آقای امامی است که باید روشن شود.»

دو روز پس از رسانه‌ای شدن خبر مرگ کاووس سید امامی استاد دانشگاه در زندان اوین و ادعای سخنگوی قوه قضاییه و ماموران سپاه مبنی بر خودکشی او، نمایندگان مجلس فیلمی از مرحوم امامی را در سلولش دیده‌اند. برخی از نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با رسانه‌ها از دیدن دقایقی از فیلم صحبت کرده‌اند که کاووس امامی «اقداماتی» انجام می‌داده که احتمالا «قصد خودکشی» داشته و یا از بیرون اوردن لباسش گفته‌اند با این حال در این اظهارات مشخص نیست آیا آنها فیلم کامل خودکشی را دیده و یا چند دقیقه از حضور مرحوم امامی در سلولش را. همچنین هیچ‌کدام از نمایندگان اظهار نکرده‌اند که او در کدام سلول زندان اوین نگهداری می‌شده است. با این حال نمایندگانی مانند علی مطهری، محمدرضا تابش توضیحات ماموران سپاه را کافی ندانسته و خواستار پیگیری قاطع قوه قضاییه و دولت شده‌اند.

از سوی دیگر علاالدین بروجردی و سیدحسین نقوی حسینی نمایندگان مجلس با اتکا به همین فیلم پخش شده مدعی‌ شده‌اند خانواده مرحوم کاووسی به دلیل قانع شدن برای خودکشی از درخواست «کالبد شکافی» او صرفنظر کرده‌اند. با این حال فرزند مرحوم کاووسی روز شنبه ۲۱ بهمن ماه با اعلام این خبر در توییتر و ایستاگرامش نوشته بود که مرگ او باور کردنی نیست.

اما آمنه شیرافکن روزنامه‌نگار در توییتر خود با اظهار اینکه با وکیل کاووس سید امامی صحبت کرده، نوشته است: «والا الان با وکیل آقای#کاووس_سیدامامی صحبت کردم، در فیلم هیچ نشانه مشخصی دال بر خودکشی نیست اما جالبه که سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس به فارس گفته «آقای #کاووس_سیدامامی پیراهن خود را به‌صورت حلقه آماده و خودکشی می‌کند. در فیلم همه‌چیز شفاف و گویا است.»

در توییت این روزنامه‌نگار بدون اینکه نام وکیل آورده شود، نوشته شده وکیل مرحوم کاووسی گفته «در فیلم هیچ نشانه مشخصی دال بر خودکشی نیست» این جمله نشان می‌دهد که احتمالا فیلم کامل خودکشی به نمایندگان نشان داده نشده است.

در مقابل سخنگوی قوه قضاییه و خبرگزاری‌های تندرو مانند فارس مدعی شده‌اند که مرحوم امامی و دیگر فعالان بازداشت‌شده محیط زیست اطلاعات محرمانه کشور را خارج می‌کرده‌اند. خبرگزاری فارس نوشته کاووس سید امامی به دلیل شوک‌شدن و بهت‌زده شدن حجم بالای اطلاعات بازجویانش دست به خودکشی زده است.

دستگیرشدگان دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده نداشته‌اند.

محمدرضا تابش، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در تاریخ ۲۲ بهمن ماه با اظهار تاسف از عدم اطلاع‌رسانی دستگاه قضایی پس از ۲۰ روز از دستگیری فعالان محیط زیست و مرگ «شبهه برانگیز» مرحوم امامی به خبرگزاری ایسنا گفت: «دستگیری عده‌ای از فعالان تلاش‌گر زیست محیطی و عدم اطلاع‌رسانی متجاوز از ۲۰ روز پیرامون این موضوع، شبهه برانگیز و مرگ استاد خوشنام جامعه‌شناسی دکتر سیدامای در زندان، تاسف‌آور است و ابهامات در خصوص اتهامات وارده به دستگیرشدگان را افزایش می‌دهد.»

آقای تابش اظهار کرد دستگیرشدگان سیاسی نبوده‌اند و دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده نداشته‌اند.

این نماینده مجلس از قوه قضاییه «خواستار پاسخگویی صریح» شد و همچنین از دولت «تقاضای پیگیری عاجل و قاطع» کرد.

به گزارش حبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ یک روز بعد، صبح دوشنبه ۲۳ بهمن ماه ماموران اطلاعات سپاه با دیداری که با نمایندگان مجلس داشته‌اند فیلمی از سیدکاووس امامی در سلولش در زندان را نشان داده‌اند که مدعی هستند این فیلم لحظاتی پیش از خودکشی او بوده است. به گفته نمایندگان، این دیدار به درخواست سپاه برای ارائه اطلاعات این خودکشی صورت گرفته است.