کشف کتیبه درون مجسمه عتیقه ژاپنی

0
764

دانشمندان ژاپنی موفق به کشف مصنوعات و کتیبه‌های جدیدی درون مجسمه بودای عتیقه شده‌اند.

محققان دانشگاه ملی نارا با بررسی مجسمه بودای باستانی 180 مورد آثار باستانی درون این تندیس پیدا کرده‌اند. مجسمه بودا در معبد «هوکجی» در نارا، پایتخت باستانی ژاپن، نگهداری می‌شود. 150 اثر باستانی که بیشتر شامل کتیبه می‌شود، درون بدن این مجسمه و 30 قلم باقی مانده در سر این تندیس پیدا شده است.

اکتشاف جدید باعث به وجود آمدن این سوال شده است که چرا این اقلام درون این مجسمه پنهان شده و از یاد رفته است؟ حتی کاهن اعظم معبد هوکجی اطلاعی از گنجینه پنهان این تندیس باستانی نداشت.

معبد هوکجی در قرن هشتم میلادی ساخته شد؛ زمانی که بودیسم در اوج محبوبیت خود قرار داشت. در آن زمان نارا یکی از مراکز فعالیت بودیسم در ژاپن بود. این معبد خانه گنجینه‌های بسیاری است که مجسمه بودای باستانی با کتیبه‌های درونش تنها یکی از اشیای نادر و گرانبهای این سایت باستانی است.

این مجسمه «مونژا بوساتسو»، یک بوداسف، را به تصویر می‌کشد. در فرهنگ بودیسم، بوداسف به شخصی گفته می‌شود که تصمیم می‌گیرد برای کمک به بشریت وارد نیروانا نشود یا به یک بودا تبدیل نشود.

به گفته متخصصان، این مجسمه هفت قرن قدمت دارد و برای سال‌ها جز اموال معبد هوکجی بوده است. مجسمه مونژا بوساتسو تنها 73 سانتی‌متر ارتفاع دارد.

دانشمندان ژاپنی مطمئن بودند که این تندیس شامل آثار باستانی یا کتیبه است. قرار دادن اشیا یا مومیایی درون مجسمه‌های بودا در سراسر آسیا شیوه رایجی بوده است. پس از موافقت کاهی اعظم، دانشمندان اجازه پیدا کردند که مجسمه مونژا بوساتسو را از نزدیک بررسی کنند البته به این شرط که هیج آسیبی به آن وارد نکنند.

محققان دانشگاه ملی نارا برای بررسی این مجسمه از یک اسکنر سی‌تی‌اسکن استفاده کردند تا بتوانند درون آن را کاملا ببینند. در نهایت مشخص شد که فضایی توخالی، از بالا تا پایین، درون مجسمه وجود دارد. اسکن‌ها حاکی از وجود کتیبه‌هایی درون این تندیس است که قرن‌هاست نور خورشید را به خود ندیده‌اند.

به گزارش آنا از AncientOrigins، برخی معتقدند که این کتیبه‌ها و آثار باستانی هرگز از این مجسمه خارج نشده‌اند. هنوز مشخص نیست که این گنیجینه‌ها چگونه درون سر مجسمه قرار گرفته‌اند.