کشف مومیایی 2000 ساله زیبای خفته

0
736

باستان‌شناسان موفق به کشف مومیایی موسوم به «زیبای خفته» در نزدیکی آب‌‌انباری در روسیه شدند که قدمت آن به دو هزار سال قبل بازمی‌گردد.

این مومیایی دو هزار ساله با لباس‌هایی باشکوه و هدایایی گرانبها برای زندگی پس از مرگ به خاک سپرده شده بود.

بقایای دو هزار ساله زیبای خفته در نزدیکی آب‌انباری در روسیه پیدا شده است. این زن در حالی به خاک سپرده شده که دامنی ابریشمی به تن داشته و کیسه‌ای از میوه بلوط روی سینه‌اش قرار داشته است. زیبای خفته به صورت اتفاقی مومیایی شده است، درواقع این سنگ قبر غیرقابل نفوذ آرامگاهش بوده که باعث شده است بدن این زن به صورت طبیعی حفظ شود.

تعدادی وسیله ارزشمند در قبر زیبای خفته پیدا شده است؛ از جمله یک سگک کمربند مزین به سنگ زینتی که روی کمربندی از جنس مهره قرار دارد. همچنین یک آینه که به سبک چینی‌ها ساخته شده در جعبه لوازم آرایش این مومیایی پیدا شده است. دانشمندان بر این باورند که این وسایل در کنار این مومیایی گذاشته شده‌اند تا در زندگی پس از مرگ همراه او باشند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مومیایی متعلق به یک زن «هون» جوان بوده است. هون‌ها یا هون‌های زرد قومی صحراگرد از مغولستان، از نژاد مغول و ترکمن، بودند که در سده‌های چهارم و پنجم میلادی به سوی غرب مهاجرت کردند.

محققان امیدوارند با تحقیقات بیشتر روی زیبای خفته، اطلاعات بیشتری درباره زندگی این زن کسب کنند.

636653514427746725

قبر این زن در ساحل رودخانه «ینیسی» در نزدیکی یک آب‌انبار پیدا شده است.

به گفته باستان‌شناسان، قسمت پایینی بدن این مومیایی به خوبی حفظ شده است. زیبای خفته یک مومیایی کلاسیک نیست؛ در واقع روی قبر این زن با یک سنگ به طور کامل پوشانده شده بود که این امر منجر شد فرآیند مومیایی شدن به صورت طبیعی رخ دهد.

در فرآیند مومیایی طبیعی بافت‌ها، اندام‌ها و دیگر اجزای بدن بدون استفاده از مواد شیمیایی سالم حفظ می‌شوند. این فرآیند نادر فقط در شرایط خاصی اتفاق می‌افتد؛ مانند شرایط جوی فوق‌العاده سرد یا فوق‌العاده خشک یا عدم وجود اکسیژن در محیط.

به گزارش آنا از DailyMail، در نزدیکی بقایای زیبای خفته گلدانی به سبک هون‌ها پیدا شده است؛ دانشمندان معتقدند که این زن عضوی از گروه عشایری هون‌ها بوده است. هون‌ها بین قرن چهارم تا ششم میلادی در اروپای مرکزی و آسیا حکمفرما بودند.