کشف مومیایی عجیبی که دانشمندان را به اشتباه انداخت

0
400

دانشمندان چندی پیش مومیایی مصری‌ای کشف کردند که در ابتدا گمان می‌شد متعلق به یک پرنده است اما محتوای درون تابوت باعث شگفتی همه شده است.

برای مدت‌ زمان زیادی گمان می‌شد که این مومیایی 2100 ساله حاوی بقایای پرنده گرانبهایی است که با توجه به سایز کوچک و تزئینات شاهین‌نشان این مومیایی فرضیه دور از ذهنی نبود. اما اخیرا دانشمندان با انجام سی‌تی‌اسکن‌های جدیدی متوجه شدند که این مومیایی حاوی بقایای جنین به شدت ناقص انسان است. به گفته دانشمندان این جنین کمتر از 28 هفته عمر داشته است.

این مومیایی در موزه کنت انگلیس با نام مومیایی شاهین از دوره پتلویمیک نگهداری می‌شود. اندازه تابوت این مومیایی کاملا مناسب قد و قواره یک پرنده است. همچنین سر یک شاهین روی این تابوت نقش بسته است؛ حروف هیروگلیفی که به هوروس، خدای آسمان مصر باستان که با سر شاهین، اشاره می‌کنند روی این تابوت به چشم می‌خورد.

مومیایی کردن حیوانات از تمساح و گربه گرفته تا دلیجه (پرنده‌ای شکاری از سرده شاهین) و سوسک سرگین در مصر باستان کاری کاملا رایج بوده است. به همین دلیل این مومیایی در بررسی اولیه عجیب و غریب و غیرمعمولی به نظر نرسیده است.

حتی قرار نبود این مومیایی در وهله اول اسکن شود. در سال 2016، موزه در حال اسکن مومیایی یک انسان بود که تصمیم گرفته شد تعدادی از مومیایی‌های حیوانات نیز اسکن شوند.

اسکن‌ اولیه نشان داد که بازوان مومیایی به صورت ضربدری روی سینه‌اش قرار گرفته است اما از آنجایی که جزئیات اسکن واضح نبود، دانشمندان گمان کردند شاید مومیایی یک میمون باشد.

سپس اندرو نلسون از دانشگاه وسترن و تیم تحقیقاتی‌ وی با انجام میکرو سی‌تی اسکن و آنالیزهای تخصصی روی این مومیایی متوجه شدند که این مومیایی حاوی بقایای جنین انسان است. این جنین که بین 22 تا 28 هفته سن داشته است، از اختلالات شدید ستون فقرات و نوعی نقص مادرزادی نادر رنج می‌برده است که از رشد مناسب مغز و جمجمه جلوگیری می‌کند.

نلسون در این باره می‌گوید: «اسکن‌های انجام شده روی جنین مومیایی بالاترین وضوح ممکن را داشتند. آنالیزها نشان می‌دهد که این جنین دچار آنانسفالی حاد بوده است و به احتمال زیاد بعد از تولد از دنیا می‌رفته است».

آنانسفالی یا بی‌مٌخ‌زایی اختلال مغزی ناشی از نقص در کانال عصبی است که به دلیل عدم بسته‌ شدن انتهای کانال عصبی پدید می‌آید. این اختلال در سن بارداری ۲۳ و ۲۶ روز ایجاد می‌شود و معمولاً باعث عدم تشکیل قسمت بزرگی از مغز، جمجمه و پوست سر در این نوزادان می‌شود.

به گزارش آنا از ScienceAlert، نلسون افزود: «کل بخش بالایی جمجمه این جنین شکل نگرفته بود، همچنین قوس‌های مهره فقرات آن نیز بسته نشده بود. استخوان‌های گوش این جنین نیز پشت سرش قرار دارند».