کشف مجسمه 3000 ساله یک زن در ترکیه

0
260

باستان‌شناسان دانشگاه تورنتو موفق به کشف بقایای مجسمه بزرگی از یک بانو، با قدمت 3000 سال در ترکیه شدند. کشف این مجسمه، تفکر سنتی درباره نقش زنان در جوامع باستانی را زیر سوال می‌برد.

تیموتی هریسون، استاد تمدن خاورمیانه و خاور نزدیک دانشگاه تورنتو و مدیر پروژه باستان‌شناسی تینات، در این باره می‌گوید: «کشف این تندیس نشان می‌دهد که زنان در جوامع ابتدایی عصر آهن، برخلاف آنچه در اسناد تاریخی ثبت شده است، دارای نقش برجسته‌تری در زندگی مذهبی و سیاسی بوده‌اند».

وی در ادامه افزود: «یکی از ویژگی‌های برجسته این مجسمه حلقه‌ای از موهای فری است که از زیر شال بیرون زده است. این شال سر، شانه‌ها و پشت زن به تصویر کشیده در تندیس را می‌پوشاند».

تینات، قبلا با نام «کونولوا» شناخته می‌شد، پایتخت قلمروی پاتینا در پادشاهی جدید هیتیایی عصر آهن بود و در 46 مایلی غرب حلب در سوریه امروزی قرار گرفته بود.

سر بزرگ و نیم‌تنه بالایی مجسمه که سالم و دست نخورده باقی مانده‌، از جنس بازالت است و 0/6 متر عرض و یک متر ارتفاع دارد. دانشمندان معقدند بقایای کشف‌شده بخشی از مجسمه چهار یا پنج متری است که در دروازه‌ای خارج از ارگ فوقانی کونولوا قرار داشته است.

هریسون در ادامه اضافه کرد: «بقایای این تندیس در بستر ضخیمی از تراشه‌های سنگ بازالت پیدا شد که نه تنها شامل قطعات خرده ریز چشم‌ها، بینی و صورت این بانو می‌شد بلکه شامل قطعاتی از مجسمه‌های دیگری (متعلق به این دروازه) هم بود که پیش از این در مکان‌های دیگر پیدا شده بودند از جمله سر پادشاه شوپیلولیوما از پادشاهی جدید هیتیایی که در سال 2012 کشف شد».

با وجود این که باستان‌شناسان هنوز هویت این بانو را شناسایی نکرده‌اند اما به گفته هریسون، امکان دارد این مجمسه، تمثالی از «کوبابا»، مادر مقدس خدایان آناتولی، باشد.

به گزارش آنا به نقل از FoxNews، وی توضیح می‌دهد: «نکات سبک‌شناسی و نمادینی وجود دارد که این مجمسه تمثالی از یک شخصیت انسانی است. احتمال می‌رود این تندیس متعلق به همسر پادشاه شوپیلولیوما یا بانویی به نام کوپاپیاس (همسر یا مادر تاییتا، بنیانگذار سلسله باستانی تینات) باشد».