کشف سیب زمینی 10000 ساله در یوتا

0
190

باستان‌شناسان موفق به کشف نوعی سیب‌زمینی با قدمتی بیش از 10000 سال در ایالت یوتا واقع در آمریکا شدند.

همانطور که در گذشته کندوکاو می‌کنیم و با یافته‌های غیرعادی باستان‌شناسی روبه‌رو می‌شویم که همیشه باعث شگفتی‌مان می‌شوند، مانند این گرانول سیب زمینی ماقبل تاریخ در یوتا پیدا شده است و به گفته متخصصان قدمت آن به 10900 سال پیش بازمی‌گردد.

دقیق‌تر بگوییم که این یافته‌ها دانه‌های نشاسته از گیاه «سولانوم جاماسی» است که سیب‌زمینی‌های کوچکی تولید می‌کند و می‌تواند به ما کمک کند تا سیب‌زمینی‌های امروزی را در مقابل خشکسالی و بیماری مقاوم‌تر کنیم.

همچنین با توجه به اظهارات مورخان درباره رژیم غذایی و روش‌های پخت و پز استفاده شده توسط پیشینیان، به نظر می‌رسد این اولین نمونه از گیاه سیب‌زمینی خوردنی است که در آمریکای شمالی پدیدار شده است.

لیزبث لودربک، سرپرست ارشد این مطالعه از دانشگاه یوتا، در این باره گفت: «این سیب‌زمینی باستانی از اهمیت بالایی برخوردار است، نه تنها به این دلیل که گیاه خوراکی از گذشته است بلکه به این دلیل که منبع غذایی محتمل برای آینده محسوب می‌شود».

سیب‌زمینی‌های گیاه «سولانوم جاماسی» یا سیب‌زمینی وحشی، شباهتی به سیب‌زمینی‌های امروزی ندارد. جالب است بدانید سیب‌زمینی‌های امروزی، با نام علمی «سولانوم توبرسوم»، 7000 سال پیش در آمریکای جنوبی اهلی شده است.

با وجود اینکه سیب‌زمینی‌های وحشی نادر هستند اما هنوز هم در یوتا رشد می‌کنند و افراد محلی از آن استفاده می‌کنند؛ این گیاه بعد از طبخ، طعم و بوی آجیل مانندی دارد.

این دانه‌های نشاسته در ابزارآلات آشپزی سنگی در حفاری سایت «شلتر کریک نورث» کشف شد. دانشمندان که در ابتدا سردرگم شده بودند با استفاده از میکروسکوپ دریافتند که دایره‌‌های متمرکز روی دانه تنها با گیاه «سولانوم جاماسی» مطابقت نشان می‌دهد.

می‌دانیم که این نوع سیب‌زمینی مورد استفاده قبایل بومی آمریکا از جمله آپاچی‌، ناواهو و هوپی بوده است. سیب‌زمینی وحشی بسیار مغذی است. همچنین نسبت به سیب‌زمینی‌های مدرن، حاوی پروتئین، زینک، کلسیم و آهن بیشتری است.

در یوتا گیاه سیب‌زمینی تنها در مکان‌های ایزوله و در نزدیکی سایت‌های حفاری باستان‌شناسی کشت می‌شوند، این امر نشان می‌دهد که گونه توبرسوم توسط مهاجران به این منطقه آورده شده است.

به گزارش آنا به نقل از ScienceAlert،این اطلاعات به باستان‌شناسان و مورخان کمک می‌کند تا مطالعات در زمینه پیدایش حیات را دقیق‌تر پیش ببرند. همچنین دانشمندان می‌خواهند گیاه سولانوم جاماسی برای نسل‌های آینده نیز باقی بماند چرا که ژن‎های این سیب‌زمینی مقاومت زیادی در برابر خشکسالی و بیمارهای آفتی از خود نشان می‌دهد.