کشف سنگ‌نگاره‌ای 2000 ساله با طرح‌هایی از هیولاهای باستانی

0
302

باستان‌شناسان موفق به کشف سنگ‌نگاره‌ای با قدمت 2000 سال در ونزوئلا شدند که طرح‌هایی از هیولاهای افسانه‌ای و آیین‌های باستانی را به تصویر کشیده‌است.

این سنگ‌‌ها از بزرگ‌ترین سنگ‌های حکاکی شده در جهان به شمار می‌روند و حالا دانشمندان حکاکی‌های خارق‌العاده‌ای را روی آنها را رمزگشایی کرده‌اند. این حکاکی‌ها که «پتروگلیف» نام دارد، اطلاعات جدیدی از محتوای باستان‌شناسی و قوم‌نگاری برای دانشمندان به ارمغان می‌آورد.

دانشمندان دانشگاه کالج لندن موفق به کشف طرح‌هایی روی سنگ‌نگاره‌های منطقه «آتاروس رپیدز» آمازوناس در ونزوئلا شده‌اند. به گفته محققان، این منطقه خانه مردم بومی آدولز، تمدنی باستانی، بوده است. همچنین منطقه رپیدز یکی از نقاط مهم در راه تجاری این محل بوده است.

636483410094147271

هشت گروه از سنگ‌های حکاکی‌شده در پنج جزیره واقع در رپیدز پیدا شدند. بزرگ‌ترین سنگ‌نگاره 304 متر مربع است و حداقل 93 حکاکی مجزا دارد که بزرگ‌ترین آنها تا چندین متر به طول انجامیده است.

یکی از حکاکی‌های روی این سنگ‌نگاره، تصویر ماری شاخداری است که 30 متر طول دارد. تیم تحقیقاتی برای عکسبرداری از این سنگ‌نگاره‌ها، که بعضی نقاط آن غیرقابل دسترسی بود، از پهپاد استفاده کردند.

دکتر فیلیپ ریریس، سرپرست این مطالعه، می‌گوید: «رپیدز یم منطقه قومی، زبانی و فرهنگی مهم است. نقوش ثبت‌شده روی این سنگ‌ها شباهت‌های زیادی به سنگ‌نگاره‌های کشف شده در سایت‌های محلی دیگر دارد. همچنین شباهت‌های هم با سنگ‌نگاره‌های کشف شده در برزیل و کلمبیا دارد».

636483410046178321

ریریس در ادامه افزود: «این مطالعه یکی از اولین تحقیقات گسترده درباره این سنگ‌نگاره‌هاست تا ارتباطات فرهنگی مناطق شمالی آمریکای جنوبی را در دوران پیشاکلمبی و دوران استعماری نشان دهد».
در حالی که اکثر سنگ‌نگاره‌ها ارتباط دورادوری با سایت‌های جادوگری دارند اما این حکاکی‌ها اطلاعات روزانه ازجمله نحوه زندگی مردم در این منطقه، نحوه سفر کردن مردم، اهمیت منابع آبی و افزایش و کاهش میزان آب در فصول سرد و گرم را به تصویر می‌کشند.
ریریس می‌گوید: «این اندازه از حکاکی‌های مجزا بی‌سابقه است».
با وجود این که این سنگ‌نگاره‌ها پیش از این هم مورد مطالعه قرار گرفته بودند اما نتایج تحقیقات اخیر، جزئیات زیادی را فاش کرده است.

به گزارش آنا به نقل از DailyMail، تقریبا همه حکاکی‌ها تحت تاثیر افزایش و کاهش سطح آب در فصول مختلف سال قرار گرفته‌اند. در یکی از سنگ‌نگاره‌ها، طرحی از یک نوازنده فلوت دیده می‌شود که توسط انسان‌های دیگر احاطه شده است که احتمالا بخشی از یک مراسم بومی است.