کشف باستانی‌ترین ابزار چوبی جهان در اسپانیا

0
192

کاوش‌های باستانی در شمال اسپانیا منجر به کشف دو ابزار چوبی با قدمت 90 هزار ساله شده‌است، اما نکته جالب اینجاست که این ابزارها ساخته دست انسان نیستند.
جالب‌ترین ویژگی این ابزار چوبی این است که ساخته دست هومو ساپینس (انسان هوشمند) نیست. به گفته دانشمندان این ابزار توسط عموزاده‌های انسان امروزی، نئاندرتال ساخته و استفاده شده است.

به گفته باستان‌شناسان، تاکنون چندین اثر باستانی در سایت «اران بالتزا» در اسپانیا کشف شده است؛ از جمله رسوبی که این دو ابزار چوبی در آن پیدا شد.

آزمایش‌های تابناکی انجام‌شده در گل و لایی که این دو ابزار چوبی در آن پیدا شده است، نشان می‌دهد که قدمت این ابزار به ده‌ها هزار سال قبل بازمی‌گردد؛ زمانی که نئاندرتال‌ها ساکن اروپا بودند.

این ابزار بسیار نادر هستند. چوب یک ماده ارگانیک است که تجزیه می‌شود، بنابراین ابزار چوبی مرتبط با تاریخ انسان‌های اولیه معمولا مغلوب گذر زمان می‌شود و از بین می‌روند. در واقع، چنین ابزاری تنها در محیط‌های خاصی، مانند رسوبات غرق‌شده در آب، سالم باقی می‌مانند. باستان‌شناسان تنها یکی از این دو ابزار چوبی را مورد مطالعه قرار داده‌اند.

نوک این ابزار چوبی با فشار مکانیکی مکرر سائیده شده است، این امر نشان می‌دهد که از این ابزار برای برداشت محصولات از زیر خاک، ساخت چاله برای آتش روشن کردن و بیرون کشیدن سنگ از زیر خاک استفاده می‌شده است.

به گفته دانشمندان، قدمت ابزار چوبی که برای کندن زمین استفاده می‌شده است به اواسط دوره پارینه سنگی بازمی‌گردد.

نتایج تحقیقات اخیر حاکی از آن است که چوب نقش مهمی در انطباق تکنولوژیکی نئاندرتال‌ها داشته است. چوب به اندازه کافی شکل‌پذیر است که بتوان ابزارهای متفاوتی از آن ساخت. با توجه به سختی سنگ، ساخت چنین ابزارهایی از این جنس غیرممکن بود. همچنین ساخت این ابزارها با استفاده از استخوان نیز دشوار بود چراکه محدودیت اندازه دارد و کار با ابزاری از جنس استخوان سخت است.

تیم تحقیقاتی با دقت سطح این چوب را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که جنس آن از چوب درخت سرخدار است که از درازا به دو نیم بریده شده است.

به گزارش آنا از ScienceAlert، باوجود این که استفاده از ابزارهای چوبی توسط نئاندرتال‌ها نادر است اما خیلی بعید هم نبوده است. در سال 1995، سلاح‌هایی از جنس چوب با قدمت 300 هزار سال در آلمان پیدا شده است. همچنین در سال جاری ابزار چوبی در توسکانی کشف شده است که قدمت آنها به 171 هزار سال قبل بازمی‌گردد.