کشف آثاری از اهرامک گم‌شده ملکه مصر

0
579

درحالی که تاکنون فکر می‌شد هیچ هرمی به ملکه‌های مصری تعلق نمی‌گیرد، کشف کلاهک هرم جدید نشان می‌دهد که ملکه‌ دودمان ششم، هرمی به وسعت فراعنه داشته‌است.

  کشف کلاهک هرم 4000 ساله در نزدیکی محل حفاری یکی از بزرگ‌ترین ابلیسک‌های (ستون‌های بلند ورودی) پادشاهی قدیم، خبر از وجود اهرامک ملکه «انخنسپپی دوم»، مهم‌ترین ملکه از دودمان ششم، می‌دهد.

کشف این کلاهک هرم در نوع خود دارای ارزش باستان‌شناسی بالایی است اما محل کشف آن نیز بسیار جالب توجه است. این کلاهک در نزدیکی محلی کشف شد که هفته گذشته، فیلیپ کولومبرت از دانشگاه ژنو یک ابلیسک 4300 ساله پیدا کرد. این ابلیسک 2/5 متر طول دارد و بزرگ‌ترین قطعه پیدا شده از یک ابلیسک متعلق به پادشاهی قدیم است.

ابلیسک در واقع یک ستون سنگی بلند است که در ورودی هرم قرار می‌گیرد. نام و عنوان ملکه انخنسپپی دوم روی این ابلیسک نوشته شده که نشان می‌دهد در جلوی هرم ملکه قرار می‌گرفته است.

اتاق تدفین ملکه در سال 1963 و هرم وی در سال 1998 کشف شد. هرچند باستان‌شناسان هنوز به دنبال اهرامک، هرم کوچکی که معمولا در کنار اهرام یک ملکه یا شاه وجود دارد، هستند. یافته‌های اخیر در نزدیکی محلی کشف شده است که به عقیده باستان‌شناسان می‌توان اهرامک ملکه را در آنجا پیدا کرد. براساس گفته‌های کولومبرت، این کلاهک هرم اولین مدرک علنی است که وجود اهرامک‌های ملکه را تایید می‌کند.

کولومبرت در این باره گفت:‌ «مطمئنیم که این کلاهک هرم منجر به کشف اهرامک خواهد شد اما گمان می‌کنیم که اهرامک کاملا نابود شده باشد چراکه این منطقه از گورستان قرن‌ها به عنوان منبعی برای سنگ آهک مورد استفاده قرار می‌گرفته است»

تاکنون هدف از ساخت اهرامک‌ها مشخص نشده است؛ به دلیل اندازه کوچک‌شان محل مناسبی برای دفن نیستند و دانشمندان هنوز نمی‌دانند که چه کاربرد دیگری می‌توانند داشته باشند.

636435777525124416

ملکه انخنسپپی دوم همسر «پپی اول» بود و پس از مرگ همسرش با «مرنر» ازدواج کرد. حاصل این ازدواج شاه پپی دوم بود که از سال 2332 تا 2283 قبل از میلاد مسیح بر مصر حکومت کرد. البته ملکه انخنسپپی دوم تا زمانی که پسرش به سن قانونی برسد به عنوان ولیعهد بر مصر حکومت می‌کرد. اگرچه مقاوم وی به اندازه یک فرعون والا نبود اما موقعیت مهم انخنسپپی به عنوان ملکه باعث شد پس از مرگش هرم و ابلیسک بزرگی، درست مانند دیگر فراعنه، به وی اعطا شود.

کلاهک هرم مذکور در جنوب هرم شاه پپی اول پیدا شد. ارتفاع این کلاهک 1/30 متر است و دارای یک متر طول در طرفین است. کولومبرت براین باور است که کلاهک هرم روی اهرامکی قرار می‌گرفته است که تیم تحقیقاتی وی به دنبال آن هستند.

به گزارش آنا به نقل از NewsWeek، باوجود این که بخشی از این کلاهک هرم در حال حاضر نابود شده است اما دانشمندان معتقدند که با لایه‌ای از فلز نازک، مس یا طلا، پوشانده شده بوده است.