کری: جهان بدون بمب اتمی جمهوری اسلامی امن‌ترشده است

0
199

جان کری وزیر خارجه آمریکا می‌گوید روشی که برای حل و فصل مساله اتمی جمهوری اسلامی به کار گرفته شد، الگویی است که می تواند برای حل و فصل مسائل دیگر در لیبی، سوریه، یمن و تمامی کشورهای خاورمیانه نیز به اجرا گذشته شود.

آقای کری که در کنفرانسی در ایتالیا برای بحث و تبادل نظر درباره مسائل جاری در کشورهای حوزه دریای مدیترانه صحبت می‌کرد، یادآور شد که جمهوری اسلامی تا پیش از این توافق فقط چند ماه به تولید بمب اتمی فاصله داشت.

آقای کری گفت جهان در حال پیشرفت است و توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی، که به گفته او یکی از بزرگترین چالش‌ها را در خاورمیانه از میان بر داشت، گواهی بر این پیشرفت و همگونی جهانی است.

آقای کری گفت یادتان باشد که یک برنامه هسته‌ای شتاب گیرنده زمانی نه چندان دور در جمهوری اسلامی در حال اجرا بود. ایران تنها چند ماه فرصت می خواست که به توانایی تولید بمب اتمی دست یابد. ایران برای تولید ۱۰ تا ۱۲ بمب اتمی اورانیوم غنی شده داشت. حدود ۱۲ هزار کیلوگرم. اما تصمیم گرفت ، زیر نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیگر سازمان های جهانی این مقدار را به ۳۰۰ کیلوگرم برساند.

توافق هسته ای با جمهوری اسلامی ، تمامی مسیرها را برای تولید سلاح اتمی در جمهوری اسلامی، حتی در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای ، مسدود کرد . همزمان فرصت های اقتصادی برای مردم ایران باز شد و اکنون ایران شاهد رشدی ۴ درصدی است. بدین ترتیب می بینیم که یک منبع بالقوه برای تنش در خاورمیانه بر طرف شده است.

آقای کری در واکنش به انتقادهائی که از توافق هسته ای با جمهوری اسلامی می شود گفت اگرچه جمهوری اسلامی به رفتار بی ثبات کننده خود ادامه داده است اما جهان بدون بمب اتمی جمهوری اسلامی امن‌تر است .

آقای کری گفت هیچکس قول نداده بود که تمامی مشکلات با جمهوری اسلامی حل و فصل می‌شود. اما حقیقت این است که توافق رعایت شده است. تصور کنید اگر با وجود همه این مشکلات ایران بمب اتمی هم داشت.

به گزارش صدای آمریکا؛ آقای کری گفت دستاورد گفت‌وگو با جمهوری اسلامی الگویی است که در صورت اجرا، چشم انداز حل مشکلات در لیبی ، سوریه ، یمن و دیگر کشورهای خاورمیانه را روشن تر می‌کند.